דף הבית | עונת התרבות תשע"ט | לוח אירועים | קטלוג וספריה | אירועי חנוכה | הודעות חשובות! | צור קשר | פייסבוק |
דף הבית > גלריהתערוכות בקומה העליונה > תערוכת ציור - לאה עתיר
גלריה
אודות הגלריה
עכשיו בגלריה
תערוכות בקומה העליונה
"במילים אחרות" הלל לוטקין
"גדיד"
"דמויות"
"השקפת עולם"
"טבעון בעיניים שלי" 2017
"טבעון בצבעי מים"
"כמו שאני רואה" - רותי ארז
"מגוון האריגה"
"מרוקו שלי" - תמר מגדל
"מרקמים" - חנה שפרלינג
"עונת הרחצה" יעל לנדאו
"עקבות בזמן" עדה טרקל
"צבעי הזמן" - אבי קשת
"ציפור הנפש"
"צלחות געגוע"
"שורשים וכנפיים"
Made in Berlin
בין הזיוף לאמת - שרה ריי
גלוי ונעלם
דיטה יעקובוביץ
זאב לבינגר
לא תרצח
ליליאן ויסברגר
סדרות - צילה גולדשטיין
עולם שנעלם
צבעים של תקוה
צורה - דימוי - משמעות
שירה אודסר
שכרון צבעים
תערוכת ציור אמנון גרדי
רויטל כצנלסון
קולאז' - צביה דסה
אסף סולומון
"ספארי מקומי"
ויש ביננו בית - שחר קובץ
צבעים נוגעים במים
ציור ופיסול בברזל
לימור מזוז - ציורים
קרני הוכשטטר - פשוט
שמואל הכט
נעמי זך
יפה שמר
גילית לוין רונן
"מהגג" - עפרה קנה
"על כנפי החומר" - הסדנה בהנחיית יוקי צוק
תערוכת סטודיו נורית דרייזין
"במרחק לחישה" - רות שצמן
"פי 9" - תערוכת הדפסים
"קלוז-אפ : נוף" : אלינור רותם
"קם ולא נשלם ..." - 25 שנה למרכז ההנצחה
"התמזגויות"
"סיב ושיח"
"אנחנו וחיות אחרות" - סטודיו נורית דרייזין
"נופי התנ"ך" - ברכה אביגד
"באותה הרוח"
"קצת מכל דבר" - סשה פרטקה
"סובב" : רותי איל אילן
"בדרכי" : אגנס (אגי) פריד
"בית שני" : מיצירות עובדי ומתנדבי מרכז ההנצחה
"חשיפה ראשונה" - תערוכת צילום
תערוכת ציור - עירית אור ארז
תערוכת ציור - לאה עתיר
תרצה ולנטיין - גדרות תחרה
מיכל סדן : גן התענוגות
שחיטה כשרה
"שיגרה" - רונית שלח
סרנדה למוכרת מזון
אמנות האריגה והטקסטיל
סיורי אמנות
תערוכות במגדל המים
תערוכות תלמידים
ארכיון תערוכות וקטלוגים
פעילויות בגלריה
מפגשים וימי עיון


בסיוע משרד התרבות והספורט
לאה עתיר : ברוש ; עירום ; דיוקן עצמי
 

ברוש    עירום   דיוקן עצמי

 

תערוכה זו, מספר תשעה עשרה, באה אחרי התערוכה "פיסות נוף" שהוצגה בבית גבריאל ב-2005. שם פרקתי את הנוף לפיסות קטנות מתוך נוף גדול יותר.  בתערוכה זו, בעבודה על הברוש, נכנסתי מראש לפרטים וחיברתי חלקים קטנים לשלם גדול יותר.

התערוכה מתחלקת לשלוש: על ברוש,על עירום ועל דיוקן עצמי. כל נושא מוצג לחוד ובחלל אחר. 

 

על הברוש נאמר הרבה וצויר הרבה, בעיקר כמה הוא חסון, חזק וגמיש.  גמישותו והיכולת שלו להתכופף מאפשרות לו לחזור להזדקף ולא להישבר עם רוחות חזקות, מה שהפך אותו למגן על פרדסים. יש לו נוכחות בולטת מעל הנוף וצורה מאוד מסוימת שניתנת לזיהוי ע"י סכימה מאוד פשוטה. יש כמובן הרבה סוגים של ברושים. אני לא מתעסקת עם נוכחות הברוש בנוף, או עם סכימה של הברוש.  נכנסתי בין ענפיו לקשר בין הענפים לגזע, בתנועת הענפים, במרקמים, בפריסה שלו לגובה ולרוחב.  הברוש בתערוכה הוא ברוש פרטי שלי,  ברוש יער ששתלתי לפני עשרים וחמש שנים מעבר לגדר. הוא חלק מהנוף מחלונות הבית. אני רואה אותו ביציאה מהבית ובכל פעם שאני יוצאת עם הרכב. קסמו לי הגזע, כמו עמוד שדרה חזק, מהאדמה עד לצמרת, וכנגד, הענפים המתפרשים לצדדים  בתנועה רכה.  במשך שנים בכל פעם שעברתי לידו העפתי מבט למספר שניות וידעתי שזהו אחד הנושאים הבאים לציור. הצורך לבטא גם את הגובה וגם את הרוחב הביא אותי לעבודה בפורמטים שונים, הכול על בסיס של גודל גיליון נייר סטנדרטי.  העבודות מצוירות על ניר קרטון שהוכן מראש לעבודה עם חומרים משולבים.  התבססתי על רעיון הפטיכון ,שכל עבודה עומדת בזכות עצמה והיא גם חלק משלם. כל העבודות נעשו תוך התבוננות בברוש, לא כל הפרטים מחוברים לפי החיבור במציאות.  רוב החיבורים הם חיבורים שלי שהחלטתי לחברם לפי רצוני ולפי הרעיון של כל עבודה. העסיק אותי קבלת המרקם המאפיין את הברוש בכל מיני גישות וחומרים. הצבעוניות מינימאלית, הירוק לרוב סמלי.       

  

גם בתערוכה זו, כמו באחרונות התעסקות בפרטים, שימוש בחומרים גרפיט וצבע שמן, לחוד וביחד משרתים אותי היטב.  על עירום: כל פעם שמזדמן לי אני רושמת עירום. למה עירום? שאלתי את עצמי לא פעם. התשובה הכי מתאימה שתהיה לי היא שעירום מאפשר התבוננות הכי קרובה לתנועת גוף האדם. עירום חושף אמת שבדרך כלל מטושטש על ידי ביגוד. יש בעירום משהו ראשוני.  עבודות אחרונות אלו נרשמו כולן בהתבוננות במודל, כל הרישומים נרשמו בין עשרים לשלושים דקות לכל היותר, עם התייחסות לכהה בהיר ולא לצבע. בגלל מהירות הרישום בחרתי בצבעי אקריליק שמתאפיינים בייבוש מהיר.  החיבורים של הצגת העבודות נועדו לתת דגשים לחלק מן העבודות, ליצור רצף ללא הפרדה, כמו הרעיון של רצף הרישום.                                                                                                        

הנושא השלישי שאותו אני מציגה הוא מספר רישומים של דיוקן עצמי. הם צוירו לפני למעלה מעשר שנים וחלקם הוצגו בתערוכה "רישום ואני" בבית האמנים.  בחרתי הפעם להציג עבודות של דיוקן עצמי עם יד שמאל. ההתעסקות בדיוקן שלי החלה כשחיפשתי מודל. לאחר התלבטות החלטתי לגעת בעצמי דרך הציור (אחת העבודות גם נקראת "מנסה לגעת בעצמי"). עם העבודה התבררו לי הרבה דברים הקשורים לציור דיוקן עצמי לעומת דיוקן אחר כלשהוא. כל העבודות הן מתוך התבוננות במראה. רישומים אלה של עצמי הם חיבור הכי מדויק שיצרתי אז, בין הרצון שלי להגיע לדמיון ודיוק שמזהה אותי, לבין התרחקות מהנושא עד כדי הסתכלות על עצמי כעל מישהו זר, תמצות בין דיוק לחופש.

 

לאה עתיר                

 

 


גירסה להדפסהגירסה להדפסה
 
 
ראשי  |  אודות  |  מפעלי ההנצחה  |  ספריה  |  גלריה  |  הרצאות, חוגים וטיולים  |  הארכיון ההיסטורי של קרית טבעון  |  פייסבוק  |  English
Created by Consist