דף הבית | הספריה הדיגיטלית הישראלית | עונת התרבות תש"פ | לוח אירועים | קטלוג וספריה | דרושים | צור קשר | פייסבוק | כרטיסים לסדרות |
דף הבית > הארכיון ההיסטורימסיפורי המקוםאירועים בקורות הזמן > פורום 77.6 במאבק הציבורי
הארכיון ההיסטורי
אודות הארכיון
"ישראל נגלית לעין" - אלבומי טבעון
סיפורה של האנדרטה
אירועים ותערוכות
תערוכות במגדל המים ההיסטורי
סיפורי מאבק ותקומה
"זיכרון מקומי" : אנדרטאות זיכרון בקרית-טבעון
"טבעון שלי" - פעילות חינוכית
מסיפורי המקום
סיפורי תושבים
אירגון ומפעל
אירועים בקורות הזמן
רכבת העמק החדשה
הקטר עולה על הפסים
תימן בבית שערים
תחנות בעקבות טריסטראם
אגדה ומציאות
טריסטראם בטבעון
הקונגרס על כביש 77
פורום 77.6 במאבק הציבורי
מנהרה - או שיהיה רע!
"חוט השני"
דרוזים בקרית-עמל
ייסוד בית הספר בקרית-עמל
הקדטית הראשונה (כמעט) של בית הספר הימי
להתבגר בשנות השישים
"בין איראן לטבעון"
"סליק"
נוער "ימין אורד" בקרית-טבעון
מה בין עזה לקרית טבעון?
שמות ועוד ...
קרקע ומיפוי - קוסקוס טבעון
ציונות, חברה ואקולוגיה באדריכלות מקומית
רכבת העמק - עבר ועתיד
גבורתו של נהג אוטובוס
"פינת השומרים"
"גבעת הבריכות" ופרשי המלך
משחקי ילדים מן העבר
מקומות וזכרונות
חוות שטוק - "נווה יער"
טופונומיה: הזכות לתת שם למקום
תהליכים מעצבים
רוח המקום
שורשים תרבותיים בראי הארכיון
"מסביב"
גלריה "תמונוטבעון"
תמונות מן העבר
פורום 77 כביש 6 והמערכה הציבורית להקטנת נזקי התחבורה בקרית טבעון

כל ממשל פועל על פי העיקרון של "גזירת הסרט במאמץ מזערי".

ההגיון הפוליטי מכתיב הצגת הישגים בטווח הקצר והסטת הנזקים אל העתיד הרחוק יותר, שהרי הבחירות בפתח ולתינוקות אין זכות בחירה. הורי התינוקות ומשפחותיהם הם המכשול להשגת מטרות הטווח הקצר, הם דואגים לדורות הבאים.

 

כביש 77 , באופן שבו הוצג על ידי "החברה הלאומית לדרכים" (מע"צ לשעבר), מהווה סכנה ממשית לדורות הבאים. "החברה הלאומית לדרכים" הציגה יעד שעד שנת 2015 יעבור כביש "חוצה צפון" מהיר,  110 קמ"ש ללא כל רמזור מקרית שמונה עד מרכז הארץ. רובה של הדרך המהירה  יהיה כביש רב מסלולי המכונה  "דרך 77 ", שיתחבר לכביש 6 במחלף ענק "מחלף תל-קשיש" בסמיכות לקרית טבעון. לפני התחברותו ל"מחלף תל קשיש", מתוכנן הכביש המהיר לעבור ככביש עילי בעל גשרי מחלפים בתוך המרחב האורבני של שולי עמק יזרעאל,  בצמוד לבתי קרית טבעון, שדה יעקב, ישיבת "תקוות יעקב" וכפר הנוער "נווה עמיאל".

 

 

 

כבישי-על חובקים את קרית-טבעון

(להגדלה הקישו על גבי התמונה)

 

 

 

"פורום 77 כביש 6", התארגנות אזרחים התנדבותית כנגד סכנות הכביש, זכה להכרה ולתמיכה של ראשי המועצות שבשטחן ובסמיכות אליהם עובר הכביש ואף הוכר על ידי מתכנני הכביש כגורם שיש להתחשב בדעתו.

הפורום פועל במודל קלאסי של "אזרחות אקטיבית": גוף של אלפי אזרחים בעלי תודעה לסביבה ולעתיד הוציא מתוכו "ועד פעיל" המנהל את המאבק .

ה"וועד הפעיל"  של "פורום 77 כביש 6", או בקיצור "פורום 77", בחר יושב ראש וועדות מקצועיות. הוועדות הן:

"מטה השטח" - אחראי על הפעילות בתוך הקהילות.

"מטה יחסי ציבור ודוברות" מתואם בידי מר רמי שדה מחברת "טיימינג". לרמי נסיון עשיר בניהול מאבקים "ירוקים".

"מטה לענייני חוק ומשפט" - לייצוג משפטי.

"מטה מקצועי" - מאגר אנשי מקצוע וקשר למומחים בתחומי תחבורה, מינהור, סביבה ובריאות.

"מטה לגיוס משאבים וגזברות" -  גיוס כספים הנדרשים למאבק הציבורי, פיקוח ובקרה על הוצאת כספים אלו.

כיושב ראש "פורום 77 " נבחר עורך הדין ישראל הרפז, אשר גדל והתחנך בקריה, ובה הקים את משפחתו. עו"ד הרפז הינו הנציג המוכר על ידי רשויות הממשל המקומי והלאומי והוא מוזמן על ידם, לצד ראשי הרשויות עצמם, לייצג את הפורום האזרחי.

 

פעולה משותפת של אזרחים מן השורה אינה עניין של מה בכך. לכל אדם צרכים ורצונות, ואין האחד דומה לשני. לאנשים דעות שונות וחשיבה שונה באשר לדרך הפעולה הרצויה. גם המטרות עצמן הן נושא שאין עליו הסכמה גורפת.

דיון נוקב באשר להגדרת המטרה המאחדת  הביא להכרה כי אין לדרוש את החזרת תוואי כביש 77 אל המתכונת הסטטוטורית המאושרת של "תמ"א 3 " (תוכנית מתאר ארצית לדרכים, מספר 3), התוכנית רבת השנים להעברת כביש 77 בתוואי "נחל בית לחם", אלא לחבור אל דעת ארגוני הסביבה ואל עיקרון של "הצמדת התשתיות" בכדי שלא להפר "שטחים פתוחים" בעמק יזרעאל.

 

 

 

עלון פורום המאבק.

(להגדלה הקישו על גבי התמונה)

 

 

 

את הפתרון העקרוני של "מנהור עמוק" לקטע הכביש העובר בתוך המרחב האורבני הציע "פורום 77 " מתוך הכרות אנשי המקצוע שבו את המגמה ההולכת ומתגבשת לשימושי "תת-הקרקע" כפתרון מעשי ליישום תחבורתי באזורים אורבניים. הצעה זו איחדה את כל הכוחות המקומיים, מכיוון שהיא מהווה פתרון מסוג " Win-Win " לתושבים ולמשתמשים של הכביש כאחד.

בדיקה עם מומחים לתכנון מנהרות, ביניהם אדר' ארנון רוזן, מומחה בעל שם לתכנון מנהרות, הבהירה ל"פורום 77 " כי פתרון המנהור באזורנו הינו פתרון מעשי, נכון מכל בחינה עקרונית ובר מימוש בטווחי זמן סבירים.

 

חיזוק לנכונות של פתרון "מנהור עמוק" קיבל "פורום 77" עם אישורה המוסכם של התוכנית להארכת כביש 6 בשני קטעים הכוללים שלוש מנהרות - קטע מ"מחלף תות" עד "מחלף תל קשיש" באורך 5 קילומטר הכולל מנהרה באורך 1.7 קילומטר, וקטע שני מ"מחלף תל קשיש" עד "מחלף סומך" הכולל שתי מנהרות - האחת "מנהרת רכסים" באורך 2.4 קילומטר והשניה "מנהרת איבטין" באורך 400 מטר.

חיזוק נוסף לפתרון של נכונות מנהור באדמות עמק יזרעאל נתקבל עם פרסום המכרז ל"רכבת העמק" הכוללת מנהרה באורך של קילומטר מתחת לאדמות העמק ליד עפולה.

 

ברור כי נימוק של עלות ביצוע מנהרה אינו גורם בעל משקל רציני כשמדובר בהשפעה סביבתית ארוכת טווח. מחקרים עדכניים מציגים באופן חד משמעי את הנזקים הבריאותיים הרבים הנגרמים לאוכלוסייה המוקפת בכבישי-על.

בקרב מומחים ומקבלי החלטות משתרשת התפיסה כי "על-קרקע" הינו משאב הולך ומתמעט בשטחה המצומצם של מדינת ישראל וכי השימוש ב"תת-הקרקע"  הינו הפתרון היעיל לכך.

 

כך, לדעת "פורום 77", קיימות שלוש חלופות למעבר הכביש אשר ניתן להצביע על קיום מדרג עדיפות ברור לגביהן:

  1. מנהרה עמוקה בציר המערבי -  חלופה המשלבת את מזעור נזקים בריאותיים וסביבתיים עם שמירה על שטחים פתוחים. חלופה זאת תואמת דעת מומחים ומועדפת על כל ראשי הרשויות המקומיות :מ.מ קרית טבעון, מ.א. עמק יזרעאל, מ.מ.רמת ישי.
  2. כביש בתוואי תוכנית "תמ"א 3"  בציר "נחל בית לחם" - החלופה עליה ממליצים מומחי התחבורה, אולם מתנגדות לה מועצות עמק יזרעאל ורמת ישי. לדעת "פורום 77" אף חלופה זו ראויה לבחינה מחודשת לאור התכנית הקונקרטית לחידוש רכבת העמק, וקיום חפיפה בחלק ניכר מחלופת "תמ"א 3" עם ציר הרכבת המתוכנן.
  3. כביש עילי בציר המערבי - החלופה הבלתי סבירה מכולן, בהיותה כוחנית ובלתי מתחשבת בתושבים, אשר הניסיון לקבוע עובדות בשטח למימושה מבלי לערב בהחלטה את תושבי האזור  הנפגעים ממנה הביא להתארגנות "פורום 77".

 

פעילות "פורום 77" הביאה להתרחשותם של תהליכים חברתיים משמעותים בקהילה:

"המגמה האנטרופוסופית" בבית הספר התיכון, אימצה את המאבק הציבורי והנוער נרתם לפעולות ההסברה לציבור.

 

 

 

תלמידי המגמה האנטרופוסופית בדוכן ההחתמה.

 (להגדלה הקישו על גבי התמונה)

 

 

מרכז "לימודי אזרחות" בבית הספר התיכון, מר דורון אהרוני, יוזם "משפט ציבורי" לכביש 77 תוך הבאת טיעוני מומחים בעד ונגד, כאשר המיקוד הינו בחינוך ל"אזרחות אקטיבית". משרד החינוך נתן את ברכתו למהלך והוא ניתמך בידי מנהלת בית הספר התיכון גב' לילך שני-רומנו.

אסנת יששכר, מרכזת לימודי האזרחות בישיבת "תקוות יעקב", מכינה תהליך דומה ל"אזרחות אקטיבית" במסגרת לימודי הישיבה התיכונית, שהכביש מתוכננן לעבור ממש מעליה.

"שבט אלון" של תנועת "הצופים" בקרית טבעון וקן "הנוער העובד" בקרית עמל מובילים את אירועי הנוער. המתנ"ס של קרית טבעון התחייב לסייע באמצעיו לאירועים הציבוריים וביניהם עצרת עם שתיערך ב-1 באפריל ליד פסל זייד המשקיף על העמק .

 

 

נוער קרית-טבעון מוביל מאבק.

(להגדלה הקישו על גבי התמונה)

 

 

תושבי קרית טבעון תרמו ותורמים מכיסם כספים משמעותיים, המצטרפים לכספים שהעמידה המועצה המקומית קרית טבעון למאבק ומסייעים למימון הפעולות.

 

ארגונים סביבתיים תומכים ומסייעים ל"פורום 77 " במאבק:

"הקואליציה לבריאות הציבור חיפה" בראשות גב' רונית פיסו ניצבת בתמיכה מוצקה ותורמת מניסיונה ובסיסי המידע שלה למאבק הקהילה השכנה בעמק יזרעאל. ארגונים ארציים מסייעים אף הם, מי בייעוץ ומי בקשרים.

 

הפורום נעזר בייעוץ מקצועי של מומחה התקשורת מר רמי שדה, מומחה למאבקים סביבתיים המוסיף מנסיונו בארגון ושיטות. משרד "אסיף אסטרטגיות", המתמחה במחקרי איכות סביבה, הגיש הצעתו למחקר סביבתי תומך, ונשכרו שרותיו של משרד עורכי דין "רון גזית, רוטנברג ושות' " המתמחה בנושאים סטטוטוריים ותשתיות. נסיונו של המשרד בבג"ץ נותן מקום לתקווה כי אם יכלו כל הקיצין תוכל הערכאה המשפטית להוציא את צדקת טענתנו בעד מינהור, אל האור.

 

מעל לכל קיימת עמידה איתנה של ראש המועצה המקומית קרית טבעון, מר דוד אריאלי הנתמך בהחלטת חברי המועצה כולם לממן, להוביל ולנצח במאבק על דמותה של הקריה לדורות.

מנהור כבישי העל העוטפים את קרית טבעון מכל עבריה הוא מענה למקומה המרכזי של קרית טבעון בצפון הארץ כמעבר לכל תשתיות האנרגיה והתחבורה הלאומית, וימנע את הפיכתה ל"אי התנועה של המדינה".

 

המאבק הציבורי הניב עד כה מודעות של הממשל המרכזי לבעייתיות של התכנון העל-קרקעי, וגרם לגורמי התכנון להבין את הנחישות של אזרחי האזור שלא להתפשר על פתרונות קצרי טווח וקצרי ראות, אך עדיין אין בטחון כי התכנון המפורט יביא להקמתה של דרך מהירה תת-קרקעית לרווחת כל התושבים.

 

נדרשת השתתפות מלאה של תושבי האיזור לפעולות האזרחות האקטיבית באופן עקבי וממושך, בכדי שגורמי התכנון יישמו את המנהרה בכביש 77 כפתרון תחבורתי נכון לטובת תושבים ומשתמשים כאחד.

 

תודות: לגב' כרמלה אייזן, למתכננת הערים אירית גיל, לעו"ד צביקה מניס וליו"ר "פורום 77" עו"ד ישראל הרפז על הערותיהם המועילות לכתבה זו.

 

יגאל אורן

חבר ב"פורום 77 "

מרץ 2011

 


גירסה להדפסהגירסה להדפסה
 
 
ראשי  |  אודות  |  מפעלי ההנצחה  |  ספריה  |  גלריה  |  הרצאות, חוגים וטיולים  |  הארכיון ההיסטורי של קרית טבעון  |  פייסבוק  |  English
Created by Consist