דף הבית | קטלוג וספריה | לוח אירועים | עונת התרבות תשע"ט | הודעות חשובות! | צור קשר | פייסבוק |
דף הבית > הארכיון ההיסטורי"מסביב" > להפליג עם חברים בים האדריאטי
הארכיון ההיסטורי
אודות הארכיון
"ישראל נגלית לעין" - אלבומי טבעון
סיפורה של האנדרטה
אירועים ותערוכות
תערוכות במגדל המים ההיסטורי
סיפורי מאבק ותקומה
"זיכרון מקומי" : אנדרטאות זיכרון בקרית-טבעון
"טבעון שלי" - פעילות חינוכית
מסיפורי המקום
שורשים תרבותיים בראי הארכיון
"מסביב"
האומץ להתלונן
להפליג עם חברים בים האדריאטי
אתגרי הזירה הימית
ברזיל בעיניים ישראליות
"שחיקת הכבישים"
בין שדרות לעזה
זוכי פרס ישראל שלי
"ליברטי"
"נהר הדם" : המצב האפריקאי
לב אמיץ
החוליה בכנרת - פלגה 788
להיות רואה ואינו נראה
קדחת, שפעת ומיני מגפות
פרידל על המפה
מאתר ארכיאולוגי לאתר תיירות
תמונות קרן היסוד - ירושלים
גלריה "תמונוטבעון"
תמונות מן העבר
להפליג עם חברים בים האדריאטי

כתב וצילם: יגאל אורן

 

 

בחבטה עזה עלינו על שרטון תת-ימי .

העצירה המחליאה, ההטיה הלא טבעית של הסירה, עסק ביש...

הפלגה בין האיים הרבים לאורך חופי קרואטיה בים האדריאטי מחייבת דריכות מתמדת באשר לעומק המים. שני איים וביניהם פס מים רחב וכחול, ולכאורה נעבור בו בקלות, אולם סירתנו סוחבת מתחת לתחתיתה משקולת צרה ועמוקה המגיעה לעומק של שנים וחצי מטר.

לא הייתי מודע לכך עד אשר ראיתי דגם אחר של סירתנו על החוף. המשקולת היא מעין כנף מטוס תת-ימית שנועדה לייצב את הסירה, למנוע התהפכות במשבי רוח עזים.

 

 

 

דגם מסוג הסירה שלנו עם הכנף התת ימית

  

 

השרטון תפס אותנו דווקא כאשר עזבנו את אזור האיים ושטנו במעלה אגם עמוק מים לעבר מפלי המים של "שיבניק".

גדעון, הסקיפר קר הרוח שלנו לא התרגש.

"כולם לעבור אל דופן ימין".

הסירה קיבלה הטייה קלה. גדעון הריץ את המנוע במלא העוצמה לאחור ולמרות סרוב קל מצידה נכנעה הסירה לכוח המנוע ונסוגה אט אט בתוך ענן חול מרחף מסביב.

לבסוף ירדנו. אנחת רווחה כללית.

 

היינו שמונה. ארבעה זוגות של חברים מנוער, בוגרי בית הספר לקציני ים בעכו. את ההפלגה הזו חלמנו מספר שנים, ותכננו אותה חודשים מראש.

החלטנו לשוט מכיוון "זאדאר" דרומה לאיזור "שיבניק", להיכנס אל המפלים המפורסמים של שמורת הטבע, ולחזור צפונה תוך "גירוד" החוף הקרואטי.

 

 

 

מפת השייט בין איי קרואטיה

המסלול מסומן באדום

 

 

 

 

הקפטן במשרד בודק את המסלול

 

 

 

מזג האויר צפוי היה להיות נוח מפני שבספטמבר עדיין לא נושבת ה"בורה", רוח צפון מזרחית שמרימה את הים ומקפיאה את הגוף.

תכננו להפליג בדילוגי יום מאי לאי במשך כשבעה ימים. נפתח בהפלגה לאורך צוקי השמורה הימית "קורונאטי" ונעגון לפי הכלל "מפרץ קסום" או "מצודה וונציאנית"- וזו הגדרה המתאימה כמעט לכל אי ועיירת חוף בקרואטיה.

 

 

 

מיצר ים בין האיים 

 

 

 

 

מבצר ונציאני באי קרואטי

 

 

 

הפלגה בים היא בריחה משאון העיר, משעון היד, מלחץ ה"למכור...לקנות...", מן ה"צריך עכשיו..", מפקקי הדרך...

אך היא גם "להיות עם חברים..." "לשמוע ולספר בדיחות..." ולהיות "שטותניק ללא בושה".

בתחום המצומצם של הסירה חייב כל אחד לכווץ את עצמו, לאפשר מרווח לחברים, להנות ממצבים לא מוכרים, ממאמץ פיזי.

את נקודת המוצא בחר גדעון בהתייעצות עם חברת סירות השכר.

אל המרינה של "פרקו" מגיעים באמצעות מעבורת מ"זאדאר".

טיסה של כארבע שעות מהארץ ל"דוברובניק", ומשם ברכב, מרחק כ450 קילומטר צפונה אל "זאדאר". מגיעים בערב.

בוקר למחרת עולים על המעבורת ובאי הגדול "אוגליאן" נמצאת המרינה "פרקו" ובה מצפה לנו סירתנו החביבה מדגם "Sun Odyssey 49 " .

 

 

 

הסעות ב"דינגי" מהחוף אל הסירה שלנו

 

 

 

היינו צוות מלוכד וחלוקת העבודה היתה טובה, אך רק לקראת שעה ארבע אחר הצהרים סיימנו את  תהליך קבלת הסירה, תיקון כל ה"רג'קטים" ויצאנו אל הים.

הרוח היתה טובה והרמנו מפרשים.

עניין חשוב - הפלגה במפרשים!

יש לסירה מנוע דיזל, ומהירות ההפלגה במנוע גדולה מזו שניתן בדרך כלל להשיג במפרשים, אולם התחושה של השקט, רשרוש הרוח במפרשים, דכי הגלים הניתזים מחרטום הסירה בפלחה את פני הים...

אין מה להשוות!

בהפלגה כמפרשית נדרשות מיומנויות רבות שאינן נדרשות בהפלגה כסירת מנוע: הרמת מערך המפרשים והורדתו, שליטה בחיבל הרב והמגוון, קביעת הכיוון הנכון להשגת מהירות, שליטה בהטיית הספינה, וחוקי דרך מיוחדים למפרשיות.

חוקי הדרך למפרשיות הם עתיקים ועתירי כבוד הדדי, כבאותם ימים שבהם האוניות היו מעץ והאנשים כפלדה: 

מפרשית הנמצאת בנחיתות מבחינת הרוח - זוכה לעדיפות בדרך על פני מפרשית בעמדת רוח נוחה יותר. סירת מנוע תמיד תיתן כבוד למפרשית.

צוותי מפרשיות תמיד מברכים זה את זה בנפנוף יד בחולפם זה לצד זה. סירה במצוקה תמיד תמצא עזר מסירה שכנה או חולפת.

אלו הם חוקי הים.

 

 

 

אחוות היאכטונרים

 

 

 

באותו לילה עגנו ב"מפרץ קסום".

נהוג שבאזור האיים נמנעים מהפלגה בשעות החשיכה. אמנם אין איסור מפורש אך הניווט הלילי מסוכן למי שאינו בן בית במקום מפני שיש מתקני חקלאות ימית במפרצים ובין האיים מספר רב של שרטונות סלע .

 

לילה בים הוא זמן החברותא. הרעב של יום הפעילות פותח את התיאבון, והמטבח הזעיר ב"קבינה" שמתחת לסיפון צופן הפתעות של אמניות הבישול שלנו. הבירה קרה וטובה, וגם בקבוק יין מיוחד פותח את חרצובות הלשון, ומתנגנים שירים ששכחנו מזמן:

 

 

" קפיטן היה אחד

לא פחד ולא רעד

סכנות רבות ראה

ועוד איך,

אלף פעם הוא נפל

כשטולטל מגל אל גל,

אך תמיד צחק הוא וחייך

בעת צרה מול אסון

הוא תמיד היה חוזר

על הפזמון:

 

קפיטן, קפיטן, נא חייכה,

כי הצחוק הוא נס מורם לספינה,

קפיטן, קפיטן לכבודיך

סער לב לסער ים לא יכנע. "

 

 

 

מפרץ קסום לעגינה לילית


גירסה להדפסהגירסה להדפסה
 
 
ראשי  |  אודות  |  מפעלי ההנצחה  |  ספריה  |  גלריה  |  הרצאות, חוגים וטיולים  |  הארכיון ההיסטורי של קרית טבעון  |  פייסבוק  |  English
Created by Consist