דף הבית | קטלוג וספריה | לוח אירועים שנתי | הודעות חשובות! | אירועי השבוע הקרוב | יום הזיכרון תשע"ח | צור קשר | פייסבוק |
דף הבית > גלריהארכיון תערוכות וקטלוגים > "מצליבים שפתניים מורכבים"
גלריה
אודות הגלריה
עכשיו בגלריה
תערוכות בקומה העליונה
סיורי אמנות
הרצאות על אמנות ישראלית ועכשווית
תערוכות במגדל המים
תערוכות תלמידים
ארכיון תערוכות וקטלוגים
"אנתולוגיה" - נעמה בן יוסף
"בית גידול"
"הולך אל עצמו"
"העיקר לא להיות צבוע"
"חיות אחרות" ; "על ההתבוננות"
"חיות רחוב" ; "אנתולוגיה"
"יפה להחריד" ; "מחוזות זיכרון"
"כבר חוזר" ; "יהיה בסדר"
"מתחת לשטיח" ; "הצלם הקטן"
"סיפור כיסוי" ; "עטויות"
"עבודה זרה" ; "סדרים"
"שטח הפקר" ; "שכול ומחול"
"שיעור באמנות" ; "דיוקנאות"
אלפיים ומאה עוקבים
אש קטנה וחלב
אתי אברג'ל "ברוש לאור ירח"
דורית רינגרט
חיות רחוב - ליבי קסל וטליה סיוון
מוצק SOLID
מראה דרך
נטה צפון על תוהו ; חצי עיגול שלם
ניר דבוראי
ענבל ניסים
שלוש תערוכות יחיד
שני ציירים
תערוכת גאלה 2017
תערוכת מכירה - ערב גאלה, פברואר 2016
אריק בוקובזה - צבאות
יצחק גולומבק
ורוניק ענבר
"יופיו של הצער"
טיטאטאן
"תחנות הראווה של הזמן" ; "שקט"
"אני מפה"
עבודות מוקדמות - אורי קלוס
"יבשה"
"לא כאן לא עכשיו"
"משענת זרה"
"דברים"
יחיד/רבים - תערוכה קבוצתית
שבע שנים - רם סמוכה
"סיריוס" - אלה ליטביץ
"Not For Sale"
"מצליבים שפתניים מורכבים"
"גיא היה פה"
"המראה הטבעי"
3 תערוכות יחיד
Getaway
"ניסויים בחלל סגור"
"חשבונות פתוחים"
"מנגינה גרמנית" : שוקה גלוטמן
תערוכת צילום : ליטל זקין
תערוכת צילום : דנה פורת
תערוכת צילום - עמירם ערב
"נעורים"
כל המקומות הנפלאים ההם
"יום טוב ללבבות"
האגף לתכנון ומאגיה
קונסרב
"אנטילופה אוסטרית" ; "רצפת הייצור"
"מתעסקות עם אלוהים"
"לאורך ולרוחב"
"טבע שני" : תערוכת צילום
"עין בעין" ; "NEVERLAND"
אירופה, אירופה?
לעתים קרובות הוא דיבר על לעזוב
כבר באים - Coming Soon
תחריט
נופי סף
עשרים השנים הראשונות - תערוכת מחווה לאסתי רשף
תנאים
פעילויות בגלריה
מפגשים וימי עיון


בסיוע משרד התרבות והספורט
"מצליבים שפתניים מורכבים", נעה רז מלמד

 

מצליבים שפתניים מורכבים

נעה רז מלמד

1.1.12 - 30.10.11

 

פתיחה ושיח גלריה:

שבת 12.11.11 בשעה 12:00

 

 

 

 

 

מצליבים  שפתניים  מורכבים

 

נעה רז מלמד

 

30.10.11 - 1.1.12

 

 

מי שמטייל בטבע, בעיקר בחורף, בעיקר לא ברכב שטח, אינו יכול שלא להתפעם ממרבדי הפרחים שלרגליו. כמעט כל פרח רענן שפרש את עלי הכותרת שלו הוא שם נרדף ליופי. כך זה ברוב התרבויות. אנשים מביאים זה לזה זרי פרחים כאקט מסורתי הבא לבטא קשת רחבה של רגשות והיגדים. כך גם בני אדם מניחים פרחים רעננים לגווע בשמש על קברי היקרים להם.

 

על פי סיפור ההיסטוריה, שעדיין תקף בגני ילדים ובבתי ספר רבים, העם היהודי שב אל ארץ ריקה שהעז השחורה כילתה את כל צמחייתה. התנועה הציונית גילתה מחדש את פרחי הארץ, נתנה להם שמות עבריים וגייסה אותם לשורותיה. החייל הבריטי כונה בשם הקוד 'כלנית' וזמרת הלאום שושנה דמארי שרה בתקווה לאביב ןלשלום: '...ורקפות תפרחנה, אודם כלנית בהר ובמורד'. קבוצות ילדים בקיבוצים, גני ילדים בעיר, רחובות שלא נקראו על שם מנהיגי האומה - כולם קיבלו שמות פרחים. מינים של צמחים שכבר נחקרו במאה התשע עשרה מוינו, הוגדרו, וקוטלגו בידי בוטניקאים נלהבים. כולם נלקטו לקבוצה הגדולה של 'פרחי ארץ ישראל' והם צוירו בדקדקנות ביד שמואל חרובי ואחרים שבאו בעקבותיו, על פי מיטב מסורת ציור הטבע האירופי של טרם עידן הצילום.

די לקרוא את סיפורו של ס. יזהר, מלקומיה יפהפיה, כדי להבין כמה כמיהה ותשוקה יכול פרח קטן אחד לנקז לתוכו. תשוקתם של הנאהבים, כותבי המגדירים, האמנים.

 

האם תשוקת האוהב, החוקר והאמן באמת שונות זו מזו. מתוך המקום הזה, שבין ההתבוננות בטבע לרעב לנכס אותו: לקטוף, לאגור, לביית, לייבש, לגלות, לקטלג, נבנית התערוכה של נעה רז מלמד.

בתערוכה 'מצליבים שפתניים מורכבים' מציעה נעה צורות שונות של עיבוד וייצוג מחדש של ה'טבעי' וה'חקלאי': בעבודה הראשונה היא פורשת על פני קיר גדול בגלריה עשרות מגזרות נייר של פרחי בר מוכרים בגודלם האמיתי, מציירת על גבי הקיר דגמי פרחים מתוך ספרי 'פרחי ארצנו'  ומשלבת עיגולי פליז צרובים בדגמים מופשטים של פרחים. הקיר הופך למעין הרחבה של דף מתוך מגדיר צמחים, אך האילוסטרציה המדעית מוסטת אל שדה אחר, הדן ביפה ובקישוטי.

 

העבודה הפיסולית בתערוכה מורכבת ממבנה של מניפות עשויות מפות פלסטיק זולות, עם דגמי פירות צבעוניים המוטבעים בהן. המניפות הנפרשות מזכירות מראה פנוראמי של תלמים הנפתחים אל האופק, ובאותו זמן הן אף משחזרות את תנופת ידו של הזורע, 'מושך משך הזרע'. בבסיס המניפות נעוצים כלי כתיבה וסימון ההופכים כל אחת מהן למעין מחרשה. כך מקבל עליו הטבע מצד אחד את ייצוגו כקישוט ומהצד האחר את תפקידו באתוס הציוני-חקלאי. או בלשונה של נעה רז מלמד: תנובת הארץ על מפת פלסטיק ביתית וזולה.

 

בעבודה השלישית, 'חקלאי נאור', משחזרת נעה מעין קיר ב'מוזיאון לטבע'. העבודה משלבת מיניאטוריות זרעים עשויות מודלינו המונחות על מדף, רישומי הרכבות וענפים,  פרחים מיובשים ופרחים שנעשו מתוך התבוננות, היזכרות וחזרה אל אנציקלופדיות וספרי הדרכה.

זוהי עבודה שנוצרה לזכר דודה של האמנית, דניאל רז, והיא הוצגה השנה בבית שטורמן בקיבוץ עין חרוד.

 

נעה רז מלמד היא מרצה בתולדות האמנות ומדריכה סיורי אמנות במרכז ההנצחה. תערוכה זו היא עוד שלב במהלך שראשיתו תערוכת היחיד 'תפוצת זרעים' בגלריה ראש הנקרה בשנה שעברה.  

 

 

טלי כהן גרבוז   אוקטובר  2011

 

 

 

חקלאי נאור, פרט,

מגזרות נייר מספרי הדרכה

 

 

 

 

 

 

קפסולה, עט על נייר, 30 על 20

 

 

 

 

 

 

מראה כללי

 

 

 

 

 

 

ללא כותרת

 

 

 

 

 

 

 

 


גירסה להדפסהגירסה להדפסה
 
 
ראשי  |  אודות  |  מפעלי ההנצחה  |  ספריה  |  גלריה  |  הרצאות, חוגים וטיולים  |  הארכיון ההיסטורי של קרית טבעון  |  פייסבוק  |  English
Created by Consist