דף הבית | קטלוג וספריה | לוח אירועים | עונת התרבות תשע"ט | קיץ לילדים | חגיגת דוקו קיצית | קייטנה למבוגרים | צור קשר | פייסבוק |
דף הבית > הארכיון ההיסטורי"מסביב" > האומץ להתלונן
הארכיון ההיסטורי
אודות הארכיון
"ישראל נגלית לעין" - אלבומי טבעון
סיפורה של האנדרטה
אירועים ותערוכות
תערוכות במגדל המים ההיסטורי
סיפורי מאבק ותקומה
"זיכרון מקומי" : אנדרטאות זיכרון בקרית-טבעון
"טבעון שלי" - פעילות חינוכית
מסיפורי המקום
שורשים תרבותיים בראי הארכיון
"מסביב"
האומץ להתלונן
להפליג עם חברים בים האדריאטי
אתגרי הזירה הימית
ברזיל בעיניים ישראליות
"שחיקת הכבישים"
בין שדרות לעזה
זוכי פרס ישראל שלי
"ליברטי"
"נהר הדם" : המצב האפריקאי
לב אמיץ
החוליה בכנרת - פלגה 788
להיות רואה ואינו נראה
קדחת, שפעת ומיני מגפות
פרידל על המפה
מאתר ארכיאולוגי לאתר תיירות
תמונות קרן היסוד - ירושלים
גלריה "תמונוטבעון"
תמונות מן העבר
היי טק ישראלי : האומץ להתלונן

מאת יגאל אורן

 

 

רק בישראל (מאת דוד זיגמן)

 

כל היום אני בבית, הסיבה פשוטה
כל המדינה בבית, אין פה עבודה
יש מדוזות על החוף ופיצוץ בשכם
עוד רוצים אותי שפוי איך זה ייתכן

רק בארץ, רק בארץ, רק בישראל
התמימות הזאת עובדת רק בישראל
מה קורה פה לא ידוע גם לממשלה
ובטוח על בטוח אנחנו עם נפלא

יש לי מכונית קטנה, אין לי חניה
כל טיול קטן בעיר, יש דוח על השמשה
אם הסינים כבר עושים לי, עבודה עברית
כל הסימנים מראים על אי שפיות זמנית

 

 

בני, בן 27 ומשהו, פותח מסעדה בסגנון Beer& Ribs בצ'ינגדאו, מזרח סין.

מהיכן מגיעה אליו החוצפה הזו, להאכיל את הסינים בצלעות ובירה, אינני יודע. אבל זו עובדה. הוא מנסה.  הסטטיסטיקה היבשה פועלת נגדו-רוב המסעדות החדשות נסגרות בטרם מלאו שנה לפתיחתם ורק אחוזים בודדים מביניהם נשארות כנוף של קבע בעיר מתפתחת.

 

ייזמות ההי-טק דומה להעזה של בני בהיבטים רבים: ישראלים מנסים "להאכיל" את העולם במוצרים שאינם "לחם ומלח". אלו הם מוצרי מותרות- תקשורת, פרסום, עיסוק פנאי, איכות חיים.

 

ניסיתי לעמוד על שורשי התופעה - מדוע הפכה ישראל למעצמה בתחום ההי-טק? במה שונה הישראלי הממוצע מעמיתו באסיה, באירופה, בארצות הברית?

הוא לא יותר חכם, אינו יותר אמיץ וודאי שאינו יותר עשיר. אבל הוא בהחלט יותר מתלונן. ובכן - הישראלי מתלונן תמיד. בכל מצב יש לישראלי הממוצע תלונה.

פותחים מזגן - לא טוב: חם מידי. מורידים טמפרטורה - לא טוב: קר מידי. פותחים דלת - לא טוב נכנס קור, סוגרים דלת - לא טוב: מחניק.

הישראלי הממוצע אינו שבע רצון. משהו חייב להשתנות.

 

חוסר שביעות הרצון הינו כוח אדיר. הוא מנוע הבעירה הפנימית של החברה הישראלית. הוא מזין מחאות חברתיות, מכתבים למערכת, אוסף מפלגות פוליטיות, אלפי ספרים חדשים מידי שנה וכן-גם יזמויות היי-טק.

 

החברה הישראלית נמצאת במצב של "התהוות מתמדת". אין בה מבנה מעמדי כמו באירופה ובאסיה, אין בה הסכמה על חוקה כמו בארצות הברית. אין בה אוצרות טבע כמו בדרום אפריקה וברזיל. "התהוות מתמדת" זו מנענעת את הרצפה החברתית ומערבלת את המגזרים זה בזה. היא אינה נותנת מנוח. היא מחייבת ערנות מתמדת, מחייבת להאמין שבכל מצב יש איזו פרכה, יש מלכוד נסתר, משהו להתלונן עליו.

"המצב התלונתי" אינו מסתיים באמירה. הוא  מצב אקטיבי שמחייב לעשות משהוא- לחשוב על פתרון , להציע אותו, לכתוב מכתב,  לדבר עליו.

 

מחקרים* מראים את הקשר המובהק שבין הצלחה של יזמים לבין רמת ה"תלונתיות" שלהם, כלומר בתכיפות הקשר ביניהם. עגה ניהולית מכנה את התלונות ההדדיות בשם הנקי  "תאום ציפיות".

בציור 1 למטה מודגם כיצד ההסתברות להצלחת מייזם היי-טק משתנה על פי רמת "תיאום הציפיות" בין המשתתפים:

 

 

ציור 1 : הסתברות להצלחת מיזם כתלות ברמת "תאום הציפיות"

 

 

הסבר לציור 1 :

התרחישים 1 (קו כחול) ו 3 (קו ירוק) הם המעניינים ביותר מכיוון שאין בהם מעורבות ממשלתית.

הקו הירוק מראה כיצד סיכויי ההצלחה של מיזם בתחום כימיה וחומרים עולה באופן מהיר כאשר רמת "תאום הציפיות" עולה מרמה נמוכה ובינונית (0 עד 3 )לרמה גבוהה (4 עד 5): הסתברות ההצלחה עולה מ20% ל-90% .

 

הקו הכחול מתייחס גם הוא למיזם ללא מעורבות ממשלתית, אך לתחום טכנולוגי שונה: תקשורת, אלקטרוניקה, תוכנה וביו-הנדסה. עבור התחום הזה סיכויי ההצלחה שהם אפסיים ללא שיתוף פעולה מרקיעים ל90% גם כאשר שיתוף הפעולה ו"תיאום הציפיות" הינו בינוני (3).

 

תרחיש 4 (סגול) למיזם בתחום הכימיה והחומרים ותרחיש 2 (אדום) לתחום תקשורת אלקטרוניקה תוכנה וביו-הנדסה מדגימים כיצד גדלים סיכויי הצלחת מיזם כאשר קיימת מעורבות ממשלתית (תוכנית "מגנטון")- ברור שהמעורבות הממשלתית מחפה על חוסר שיתוף פעולה בין היזמים על ידי מעורבות ממשלתית ופיקוח-על.

 

"הישראלי המתלונן"- מתוך כתבה בYNET מאת דני שדה (פורסם 13.12.2003) .

יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, אומר כי הצרכן הישראלי הוא תובעני במיוחד ודורש לקבל מוצר ביחס הפוך למה שהוא מוכן לשלם תמורתו. הדרך טובה ביותר, לדבריו, היא שסוכני הנסיעות והנוסעים יעשו מעין חוזה בכתב שבו יקבל הלקוח מידע מלא על המוצר שהוא רוכש, כלומר שיהיה תאום בין הציפיות שלו לבין מה שהוא משלם עליהן. בדרך זו לא יהיו אי הבנות.

בדיקה שנערכה לא מכבר בהתאחדות סוכני הנסיעות מלמדת כי הישראלי מוכר בחו"ל כתייר מתלונן. הוא רוכש את חבילת הנופש הזולה ביותר ורוצה לקבל את כל המלון, הוא מזמין בחברת ההשכרה את הרכב הזול ביותר ומאמין כי ישודרג לרכב יקר יותר. ואם הוא מקבל רכב יקר יותר הוא מתלונן על כך שהיו לו הוצאות גבוהות ביותר על דלק. יש אנשים שמזמינים טיסה לחו"ל בשעה עשר בלילה, בגלל שהיא זולה ב-10 דולרים. כשהם מגיעים למלון, בחצות, הם מתלוננים שהפסידו ארוחת ערב. לעומתם יש כאלה שמזמינים טיסה חזרה בעשר בלילה ומתלוננים שהם נאלצו לפנות חדרים ב-12 בצהריים (דבר המקובל בכל העולם) ולא היה להם היכן לשהות.

 

הישראלי המתלונן - ספור א'

משפחה ישראלית תבעה בית מלון משום שבחדר האוכל לא היה ממרח שוקולד ו"הילד פשוט לא יכול בלי זה". משפחה אחרת טענה שהביצה בחדר האוכל היתה דלוחה, ומשפחה אחרת טענה כי הזמינה קלאב בטורקיה, חלמה על חדרי בונגלו וקיבלה מלון עם חמש קומות.

 

הישראלי המתלונן - ספור ב'

אוטובוס ובו תיירים מישראל היה בדרכו לשמורת הטבע פליטביציה בקרואטיה. בדרך עצר האוטובוס ליד דוכנים שבהם מוכרים דבש ויין, והנוסעים ירדו לעשות קניות. כששבו למלון גילתה אחת הנוסעות כי ארנקה אבד. בירור אצל נהג האוטובוס גילה כי הארנק לא נמצא ברכב. הנוסעת דרשה מחברת הנסיעות להסיע אותה חזרה לשמורת הטבע, מרחק ארבע שעות, כאשר השעה כבר היתה 10:00 בלילה. כיוון שהדבר לא היה אפשרי, וכיוון שבלי הארנק, שבו היה כספה והדרכון, היא לא היתה יכולה להמשיך בטיול, היא דרשה שנציג של החברה ייסע לווינה, ייגש לשגרירות ישראל ויוציא לה דרכון חדש. כשהגיעה לארץ היא תבעה את חברת הנסיעות על כך שבשל אובדן הארנק היא לא נהנתה מהטיול ולכן דרשה פיצוי מלא על עלות הנסיעה ועוד על עוגמת נפש.

 

הישראלי המתלונן - סיפור ג'

אשה ממרכז הארץ נסעה לרומא כדי לפגוש את בתה המתגוררת בארצות הברית ואת החבר שלה, שאיתו היא כנראה אמורה היתה להתחתן. הגברת הזמינה טיסת שכר ויצאה מהארץ לסופשבוע קצר. לטענתה, הטיסה מהארץ התאחרה בשעתיים והיא הגיעה לרומא רק בצהרי יום שישי, במקום בשעה 10 בבוקר. ברומא היא נפגשה עם בתה וחברה. אולם, כיוון שהחבר של בתה הוא שומר מצוות, היא לא היתה יכולה לפגוש אותם גם בשבת וכך, למרות שהתכוונה לבדוק את החבר פעמיים, היא הצליחה לפגוש אותו רק פעם אחת.  האשה הגישה לבית המשפט תביעה על סך של 8,000 דולר נגד חברת הנסיעות. בעת הדיון בבית המשפט, ולפני שהשופט דחה את התביעה, הוא שאל, לשם הסקרנות, האם הבת והחבר התחתנו והגברת ענתה: "לא. הם כבר לא ביחד". 

 

הישראלי המתלונן - סיפור ד'

ישראלי שנסע לפראג הגיש תביעה נגד חברת נסיעות בגלל שאיחר את הטיסה. התברר כי האיש היה אמור לטוס לארץ בשעות הערב של יום חמישי. אלא שהוא נרדם במלון ופספס את ההסעה לנמל התעופה. כשהתעורר כבר יצאו כל טיסות יום חמישי בחזרה לישראל והוא נאלץ להישאר בפראג בסוף השבוע, על חשבונו. "חברת התעופה אשמה שלא העירה אותי ולא וידאה שאני נמצא באוטובוס", כתב בתביעתו שנדחתה.

 

הישראלי המתלונן - ספור ה'

אייל ממודיעין יצא עם אשתו לבודפשט. "מלאי התרגשות הגענו ביום המיועד לשדה התעופה, שלוש שעות לפני ההמראה. לתמהוננו הגדול היינו אחרונים לקבל את כרטיס העלייה למטוס. לאחר בירור נודע לנו שלפנינו עלו 200 איש עובדי חברת תדיראן שבאו באופן מאורגן ונפתחו להם דלפקי הכרטיסים במיוחד. לאחר בירור נוסף נודע לנו שכולנו גם נגיע יחד לאותו המלון בבודפשט. את הטיסה העברנו, אשתי ואני, בכסאות נפרדים וכשהגענו למלון היינו צריכים לפלס דרכנו לאשנב הקבלה דרך אלפי מזוודות ועשרות (ואף מאות) פרצופים עייפים דוברי עברית", הם כתבו במכתב תלונה לחברת הנסיעות ודרשו לקבל פיצוי.

 

 

* מקור: מוסד שמואל נאמן "הערכת תוכנית מגנטון" , מרץ 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 


גירסה להדפסהגירסה להדפסה
 
 
ראשי  |  אודות  |  מפעלי ההנצחה  |  ספריה  |  גלריה  |  הרצאות, חוגים וטיולים  |  הארכיון ההיסטורי של קרית טבעון  |  פייסבוק  |  English
Created by Consist