דף הבית | הספריה הדיגיטלית הישראלית | עונת התרבות תש"פ | לוח אירועים | קטלוג וספריה | דרושים | הודעות חשובות! | צור קשר | פייסבוק | כרטיסים |
דף הבית > הארכיון ההיסטורימסיפורי המקוםאירועים בקורות הזמן > הקטר עולה על הפסים
הארכיון ההיסטורי
אודות הארכיון
"ישראל נגלית לעין" - אלבומי טבעון
סיפורה של האנדרטה
אירועים ותערוכות
תערוכות במגדל המים ההיסטורי
סיפורי מאבק ותקומה
"זיכרון מקומי" : אנדרטאות זיכרון בקרית-טבעון
"טבעון שלי" - פעילות חינוכית
מסיפורי המקום
סיפורי תושבים
אירגון ומפעל
אירועים בקורות הזמן
רכבת העמק החדשה
הקטר עולה על הפסים
תימן בבית שערים
תחנות בעקבות טריסטראם
אגדה ומציאות
טריסטראם בטבעון
הקונגרס על כביש 77
פורום 77.6 במאבק הציבורי
מנהרה - או שיהיה רע!
"חוט השני"
דרוזים בקרית-עמל
ייסוד בית הספר בקרית-עמל
הקדטית הראשונה (כמעט) של בית הספר הימי
להתבגר בשנות השישים
"בין איראן לטבעון"
"סליק"
נוער "ימין אורד" בקרית-טבעון
מה בין עזה לקרית טבעון?
שמות ועוד ...
קרקע ומיפוי - קוסקוס טבעון
ציונות, חברה ואקולוגיה באדריכלות מקומית
רכבת העמק - עבר ועתיד
גבורתו של נהג אוטובוס
"פינת השומרים"
"גבעת הבריכות" ופרשי המלך
משחקי ילדים מן העבר
מקומות וזכרונות
חוות שטוק - "נווה יער"
טופונומיה: הזכות לתת שם למקום
תהליכים מעצבים
רוח המקום
שורשים תרבותיים בראי הארכיון
"מסביב"
גלריה "תמונוטבעון"
תמונות מן העבר
הקטר עולה על הפסים - בתחנת אלרואי

כתב וצילם:  יגאל אורן

 

 

לפני כחודש או יותר התקשר אלי נחום לוי מעמותת "רכבת העמק-תחנת אלרואי" ובקש שאסייע להפיץ בקשה לתרומות מאזרחי טבעון לשם השתתפות בהבאת קטר אל תחנת אלרואי.

 

ובכן, קטר בראש שיירת קרונות הוא כמו פר בעדר פרות - נותן את הטון לעדר כולו, וחברי העמותה ובראשם איציק רפאלי ונחום לוי לא נחו ולא שקטו עד אשר מצאו קטר שבעליו, משרד התחבורה ו"רכבת ישראל", היו מוכנים לוותר עליו.

אלא שהיתה בעייה קטנה עם הקטר: הבעלים מוכנים למוסרו, וגם השכנים שמחו להיפטר ממנו, אבל הוא נמצא ביפו, ליד איצטדיון "בלומפילד".

"בבקשה קחו " אמרו ברכבת, "המפתחות בפנים".

איך מעבירים קטר דיזל ישן במשקל 53 טון מאיצטדיון בלומפילד לאלרואי ?

חיפשו, ביקשו, התחננו ולבסוף הסכימה חברת "תעבורה" לבצע את העברת הקטר.

העלות: מעל 40 אלף ₪.

 

צריך גרר טנקים. צריך משאית לכלי הרמה. צריך מנוף שמרים קטרים. צריך יום עבודה להטענות. צריך לילה להסעה מבוקרת בכבישים. צריך יום עבודה נוסף לפרק ולסיים. הרבה כסף.

נחום ביקש, התחנן, עשה עיניים וחברת "תעבורה" הסכימה לתת הנחה משמעותית. המועצה המקומית קרית טבעון היתה נדיבה בהקדמת חלקה בתמיכה בעמותה ועדיין היה צורך לפנות לצבור. הציבור תרם.

 

השכם בבוקר יום ג' 1 במאי 2012 תמרן הנהג ידידיה את הגרר הענק של "עמק חפר" הנושא את קטר הדיזל שמספרו 211 .

הגרר נעמד בראש שיירת הקרונות ולידו הגיע ובא מנוף ענק, חדיש שבחדישים, מתח את כבלי הפלדה אל בסיס הקטר - ועצר.

 

 

הקטר על הגרר שהביא אותו מיפו

 

 

 

הקטר מגיע על הגרר ומוכן להרמה

 

 

 

ידידיה הנהג והמנופאי

 עם איציק רפאלי מעמותת רכבת העמק

 

 

מדוע עצר? למי מחכים? לערוץ 10, לערוץ 11 , לערוץ 22 .

אלי זיו קב"ט המועצה ופקחיו מסתובבים חסרי מנוחה מסביב. רק חסר שאיזה כבל יעוף באויר וחס וחלילה מישהו יפגע...

צוותי הטלויזיה שולפים מצלמות, מיקרופונים על "בומים" ארוכים, כל מי שבא מראיין את מי שנמצא, דגלי כחול לבן מתנופפים ברוח הערה... שמחה והתרגשות.

והנה מונף הקטר, עולה מעל הגרר, סובב מעל השיחים ומוצב אט אט, בתנועה מלכותית, על הפסים בראש השיירה.

 

 

הקטר מונף לגובה

 

 

 

הקטר יורד אל הפסים בתחנת אלרואי

 

 

נחום ואיציק מניפים את דגל ישראל על הקטר, כאותו חייל גולני שהניף את הדגל על "העיניים של המדינה" בראש החרמון. ההתרגשות גדולה, וכל חברי העמותה מסתדרים לצילום קבוצתי.

 

למחרת היום - יום רגיל.

הקטר ניצב כאילו הוא שם מימים ימימה.

עמית וגיא תלמידי י"א בתיכון "אורט גרינברג" מגיעים ל"מחוייבות אישית", ואיציק מחלק הוראות לצביעת אחד הקרונות האחוריים.

"יש הרבה עבודה" אומר איציק, "אנחנו עובדים בשיטתיות ולא מתנפלים ישר על הקטר. קודם כל נסיים להכין את קרון מצגת המולטימדיה, ואז נוכל להתפנות ולהכשיר את הקטר".

"החלום שלנו הוא שכל ילד יוכל לעלות אל תא נהג הקטר ולדמות שהוא נוהג את הרכבת בשדות עמק יזרעאל, ומידי פעם לצפור להולכים ושבים...".

 

 

קטר 211 על רקע הר הכרמל


גירסה להדפסהגירסה להדפסה
 
 
ראשי  |  אודות  |  מפעלי ההנצחה  |  ספריה  |  גלריה  |  הרצאות, חוגים וטיולים  |  הארכיון ההיסטורי של קרית טבעון  |  פייסבוק  |  English
Created by Consist