דף הבית | קטלוג וספריה | לוח אירועים שנתי | הודעות חשובות! | אירועי השבוע הקרוב | יום הזיכרון תשע"ח | צור קשר | פייסבוק |
דף הבית > גלריהארכיון תערוכות וקטלוגים > "משענת זרה"
גלריה
אודות הגלריה
עכשיו בגלריה
תערוכות בקומה העליונה
סיורי אמנות
הרצאות על אמנות ישראלית ועכשווית
תערוכות במגדל המים
תערוכות תלמידים
ארכיון תערוכות וקטלוגים
"אנתולוגיה" - נעמה בן יוסף
"בית גידול"
"הולך אל עצמו"
"העיקר לא להיות צבוע"
"חיות אחרות" ; "על ההתבוננות"
"חיות רחוב" ; "אנתולוגיה"
"יפה להחריד" ; "מחוזות זיכרון"
"כבר חוזר" ; "יהיה בסדר"
"מתחת לשטיח" ; "הצלם הקטן"
"סיפור כיסוי" ; "עטויות"
"עבודה זרה" ; "סדרים"
"שטח הפקר" ; "שכול ומחול"
"שיעור באמנות" ; "דיוקנאות"
אלפיים ומאה עוקבים
אש קטנה וחלב
אתי אברג'ל "ברוש לאור ירח"
דורית רינגרט
חיות רחוב - ליבי קסל וטליה סיוון
מוצק SOLID
מראה דרך
נטה צפון על תוהו ; חצי עיגול שלם
ניר דבוראי
ענבל ניסים
שלוש תערוכות יחיד
שני ציירים
תערוכת גאלה 2017
תערוכת מכירה - ערב גאלה, פברואר 2016
אריק בוקובזה - צבאות
יצחק גולומבק
ורוניק ענבר
"יופיו של הצער"
טיטאטאן
"תחנות הראווה של הזמן" ; "שקט"
"אני מפה"
עבודות מוקדמות - אורי קלוס
"יבשה"
"לא כאן לא עכשיו"
"משענת זרה"
"דברים"
יחיד/רבים - תערוכה קבוצתית
שבע שנים - רם סמוכה
"סיריוס" - אלה ליטביץ
"Not For Sale"
"מצליבים שפתניים מורכבים"
"גיא היה פה"
"המראה הטבעי"
3 תערוכות יחיד
Getaway
"ניסויים בחלל סגור"
"חשבונות פתוחים"
"מנגינה גרמנית" : שוקה גלוטמן
תערוכת צילום : ליטל זקין
תערוכת צילום : דנה פורת
תערוכת צילום - עמירם ערב
"נעורים"
כל המקומות הנפלאים ההם
"יום טוב ללבבות"
האגף לתכנון ומאגיה
קונסרב
"אנטילופה אוסטרית" ; "רצפת הייצור"
"מתעסקות עם אלוהים"
"לאורך ולרוחב"
"טבע שני" : תערוכת צילום
"עין בעין" ; "NEVERLAND"
אירופה, אירופה?
לעתים קרובות הוא דיבר על לעזוב
כבר באים - Coming Soon
תחריט
נופי סף
עשרים השנים הראשונות - תערוכת מחווה לאסתי רשף
תנאים
פעילויות בגלריה
מפגשים וימי עיון


בסיוע משרד התרבות והספורט
"משענת זרה" : שי אלוני

 

משענת זרה Foreiners

שי אלוני Shay Aloni

3.11.12 - 1.9.12

פתיחה: שבת 1.9.12 בשעה 12:00

 

 

 

 

 

על יחסים ואהבה / טלי כהן גרבוז

 

שי אלוני התחיל לצלם את הסדרה 'משענת זרה' בשנת 2008 בשדרות בן-גוריון בת"א. קבוצה של מטפלים ישבה על שלושה ספסלים בשדרה וניהלה שיחה ערה כשביניהם מספר זהה של קשישים על כסאות גלגלים, שקועים, כל אחד, בעולמו.

מאז עבר זמן ועניין המטפלים, העובדים הזרים והמהגרים בכלל, הפך לדיון ציבורי ופוליטי שאף הוציא שדים רבים מארונות.

אלוני אינו עוסק בהכללות ואף לא באסתטיקה של האחרוּת. העמדה החוקרת - אמפאטית שלו נובעת, מצידה האחד, מתוככי העולם המודרניסטי. עולם בו, כמעט מראשית המאה העשרים, צלמים דוקומנטריים רבים הביטו, בסקרנות וברצון טוב, אל השונים מהם. דוגמה בולטת היתה ניסיון הצילום ההרואי לחבק את המין האנושי באשר הוא, בפרויקט 'משפחת האדם'. האנושות, פצועת מלחמת העולם השנייה, קיבלה את הפרויקט באמון ובתקווה.

בישראל של שנות האלפיים, בתוך מציאות קיום תובענית הדורשת שעות עבודה רבות, משפחתו הגרעינית של הקשיש מתקשה לפנות זמן לטיפול בו.

שי אלוני התחיל להתבונן במטפלים הסועדים את הקרובים אליו, חברי קיבוץ שהכיר כל חייו, שבזקנתם או בהיותם נכים הפכו להיות תלויים באחרים. בהמשך התרחב פרויקט הצילום אל יישובים אחרים בעמק יזרעאל ואל הערים הסמוכות ונמשך גם לשנת 2009.

אלוני מאיר בתערוכה קבוצה הולכת וגדלה החיה בתוככי החברה הישראלית. בתוך כך הוא חושף בפני הצופה תבנית יחסים אחרת: מטפל ומטופל, כל אחד מהם נושא איתו זיכרון והיסטוריה משלו, החולקים חיים משותפים שלא פעם הופכים תחליף למשפחה. אופי הצילום שלו מושפע ממסורת הצילום הטיפולוגי. לא כמו הצלם המודרניסטי, שחיפש סצנות סימבוליות או רגעי דרמה קולנועיים, הצלם הטיפולוגי ניגש אל מלאכת הצילום כמו חוקר, הבודק תופעה דרך שורת פרטים בעלי מאפיינים דומים.

זוהי אסטרטגיית הצילום של אלוני החל בסדרה 'וטראנים' שהוצגה בשנת 2003 בגלריה הקיבוץ ועד לסדרה 'זקני הוואדי' שנעשתה בהזמנת הארכיון ההיסטורי של אום אל פחם ב-2008.

הסדרה 'משענת זרה' מצולמת מאותה נקודת מבט ישירה ואדישה לכאורה, כשמושא ההתבוננות של הצלם הוא העובד ה'זר' הניצב מול המצלמה, מודע לגמרי לקיומה. המטופל נמצא מאחור ברקע, או לצידו. זירת הצילום היא חדר המגורים, הנפרש מואר וחשוף מול הצופה, על ריהוטו הישן, הסדר הנזירי וחפצי זיכרון שהמטפל לומד לחיות ביניהם כאילו היו שלו. מתוך החזרה על הדומה מתגלים הפרטים הקטנים. שתי גלקסיות בחדר אחד, והנה זה נשען על ההליכון של זה, המטפלת יושבת כשכלבלב הבית על ברכיה והקשישה בה היא מטפלת עומדת לצידה, כמו ילדה בצילום משפחה. בחדר אחד ובסצנה פרונטאלית אחת נפרש סיפור של קירבה אינטימית.

החיבור בין עמדה רגשית הומאנית לשפה עכשווית מדויקת מייצר צילום דיוקן החף ממחוות דרמטיות. מתוך הריבוי והחזרה עולה עולם רגשי מורכב של יחסים ואהבה.

 

ספטמבר 2012

 

 

 

 

אביבה יבין

 

 

 

 

 

ג'וזפין גילון

 

 

 

 

 

 הינדה מגל

 

 

 

 

 

סוניה דריקר ברוצקי

 

 

 

 

 

שרקי ושייקה בן אליהו 


גירסה להדפסהגירסה להדפסה
 
 
ראשי  |  אודות  |  מפעלי ההנצחה  |  ספריה  |  גלריה  |  הרצאות, חוגים וטיולים  |  הארכיון ההיסטורי של קרית טבעון  |  פייסבוק  |  English
Created by Consist