דף הבית | קטלוג וספריה | לוח אירועים שנתי | הודעות חשובות! | אירועי השבוע הקרוב | יום הזיכרון תשע"ח | צור קשר | פייסבוק |
דף הבית > גלריהארכיון תערוכות וקטלוגיםשלוש תערוכות יחיד > רות אופנהיים
גלריה
אודות הגלריה
עכשיו בגלריה
תערוכות בקומה העליונה
סיורי אמנות
הרצאות על אמנות ישראלית ועכשווית
תערוכות במגדל המים
תערוכות תלמידים
ארכיון תערוכות וקטלוגים
"אנתולוגיה" - נעמה בן יוסף
"בית גידול"
"הולך אל עצמו"
"העיקר לא להיות צבוע"
"חיות אחרות" ; "על ההתבוננות"
"חיות רחוב" ; "אנתולוגיה"
"יפה להחריד" ; "מחוזות זיכרון"
"כבר חוזר" ; "יהיה בסדר"
"מתחת לשטיח" ; "הצלם הקטן"
"סיפור כיסוי" ; "עטויות"
"עבודה זרה" ; "סדרים"
"שטח הפקר" ; "שכול ומחול"
"שיעור באמנות" ; "דיוקנאות"
אלפיים ומאה עוקבים
אש קטנה וחלב
אתי אברג'ל "ברוש לאור ירח"
דורית רינגרט
חיות רחוב - ליבי קסל וטליה סיוון
מוצק SOLID
מראה דרך
נטה צפון על תוהו ; חצי עיגול שלם
ניר דבוראי
ענבל ניסים
שלוש תערוכות יחיד
גיא רייביץ
רות אופנהיים
תמר נסים
שני ציירים
תערוכת גאלה 2017
תערוכת מכירה - ערב גאלה, פברואר 2016
אריק בוקובזה - צבאות
יצחק גולומבק
ורוניק ענבר
"יופיו של הצער"
טיטאטאן
"תחנות הראווה של הזמן" ; "שקט"
"אני מפה"
עבודות מוקדמות - אורי קלוס
"יבשה"
"לא כאן לא עכשיו"
"משענת זרה"
"דברים"
יחיד/רבים - תערוכה קבוצתית
שבע שנים - רם סמוכה
"סיריוס" - אלה ליטביץ
"Not For Sale"
"מצליבים שפתניים מורכבים"
"גיא היה פה"
"המראה הטבעי"
3 תערוכות יחיד
Getaway
"ניסויים בחלל סגור"
"חשבונות פתוחים"
"מנגינה גרמנית" : שוקה גלוטמן
תערוכת צילום : ליטל זקין
תערוכת צילום : דנה פורת
תערוכת צילום - עמירם ערב
"נעורים"
כל המקומות הנפלאים ההם
"יום טוב ללבבות"
האגף לתכנון ומאגיה
קונסרב
"אנטילופה אוסטרית" ; "רצפת הייצור"
"מתעסקות עם אלוהים"
"לאורך ולרוחב"
"טבע שני" : תערוכת צילום
"עין בעין" ; "NEVERLAND"
אירופה, אירופה?
לעתים קרובות הוא דיבר על לעזוב
כבר באים - Coming Soon
תחריט
נופי סף
עשרים השנים הראשונות - תערוכת מחווה לאסתי רשף
תנאים
פעילויות בגלריה
מפגשים וימי עיון


בסיוע משרד התרבות והספורט
רות אופנהיים : On Things
 

 ON THINGS  /  רות אופנהיים 

 

העבודה on things נולדה במהלך שלוש השנים בהן התגוררה רות אופנהיים עם משפחתה בכפר הבדואי זבידאת. בתקופה זו צילמה במצלמה הסלולארית, באיכות צילום די נמוכה, שטיחים ביתיים במרחב הציבורי: תלויים על גדרות, מונחים על פחי אשפה או ארונות חשמל. מתוך פעולת תיעוד זו עלו שאלות בנוגע לשטיח כמסמן אותנטיות, מעמד, ביתיות, סימן לרוגע משפחתי ולמקומה של האישה בבית.

 

בשנה שעברה הדביקה אופנהיים, במסגרת התערוכה 'מן המוכן - מאה שנה לרדי מייד' במוזיאון חיפה, משטח של טפט ויניל דמוי פרקט עץ על רצפת המוזיאון. מעין ציטוט אירוני, גרסה מקומית למוזיאונים האירופים הגדולים, ספוני העץ, הנתפשים כבעלי תו תקן לאותנטיות.

 

מול רצפת העץ וחיקוייה, "השטיח" כותבת רות אופנהיים, "מגולל, על פי ויקיפדיה, מטען היסטורי ותרבותי בן ששת אלפים שנה. הוא משתייך לקרביו של החלל המכונה בית, מעמעם צעדים וסופח אבק. סדורים בו זיכרונות בשתי וערב: של פנים, של חוץ, של זמן ושל נוף. הדוגמאות עליו הן ציטוט על גבי ציטוט בדגמים שהתגלגלו מהפרסי לתורכי או לפולני, מבלי שיהיה להם מקור אחד ידוע. כעת הם מיוצרים, בחלקם הגדול, בסין"."

 

ההצבה on things היא המשך לבחינת תרבות החיים המקומית דרך סימניה היומיומיים. בתוך כל ריבוי ועירוב הסגנונות נשאר השטיח, לכאורה, אלמנט בעל רצף. הוא נתפס כאובייקט בעל תוקף אותנטי, המעיד דבר מה על בעליו. זה, שעה שהוא עצמו משמש ייצוג נטול מקור ממשי ונטול הילה. באמנות המקומית השטיח, על דגמיו, נוכח החל מתקופת בצלאל המוקדמת. בעשורים האחרונים הוא עובר בחינה מחדש ופירוק ואינו יורד מסדר היום. ב-1996 יצר משה ניניו את העבודה 'שטיח / קשת', הולוגרמה גדולה של תבנית השטיח מהציור המפורסם של הולביין, 'השגרירים'. כמו בציור של הולביין, את הדימוי בעבודה של ניניו ניתן היה לראות מזווית אחת בלבד. ב-2008 הציג אוהד מרומי את עבודת הווידאו 'אריגה' עבור התערוכה 'מלאכה - בנים'. העבודה צולמה במנהטן אך, על פי תמי כץ פרימן, אוצרת התערוכה, "נשתלו בה רמזים ל'מזרחיות' ול'אותנטיות' מקומית". עבודות אחרות שנעשו מאוחר יותר, דוגמת עבודת הענק של עידו מיכאלי מ-2012, 'שטיח בנק הפועלים', השתמשו בשטיח כשדה לבחינת תקפותו של האתוס הציוני לנוכח החברה החומרנית העכשווית.

 

ארבעת גופי העבודה של רות אופנהיים קרובים לפעולת ההעלמה של ניניו, ובה בעת אף נוגעים באספקטים של חומרנות וזילות. הם בודקים מחדש, מפוררים-מפרקים את תבניות האריגה ה'קלאסיות' ובתוך כך הם אף מערערים את תפישתו של הצופה:

 בעבודה  rugs on things הדפיסה האמנית את צילומי השטיחים בהגדלה ניכרת על טפט ויניל, ללא נוכחות האוביקטים עליהם היו מונחים. כך הפכו השטיחים שצולמו בסלולאר לגופים צבעוניים גדולים השטים על גבי הקירות, כשאת המרקם ודגמי הקישוט מחליפים ריבועי פיקסלים, שתי וערב דיגיטלי.

בסדרה אחרת מוצגים דגמי מחצלת פלסטיק המיוצרים בסין, הד זול למקור בלתי קיים. הדגמים נגזרו והונחו במסגרות כסדרה של עבודות רדי-מייד.

סדרה של צילומי שחור-לבן מציגה חזיתות וילות בעלות מראה 'מלכותי'. על גבי הזכוכית המגינה על הצילומים גזרה והדביקה האמנית דגמים מוויניל צבעוני, כמעין היפוך המסתיר מאחוריו את היומרה האדריכלית הנובו-רישית.

עבודת התלת-ממד בתערוכה היא מלאכת אריגה של שטיח, העשוי שתי-וערב של חוטים עם נורות לד. עוד הצעה עכשווית, אפשרות לדבר מתוך השיח התרבותי הממשי, ללא מחלצות.

 

רות אופנהיים היא בוגרת תואר ראשון באמנות בקופר יוניון (copper Union) בניו יורק ותואר שני באוניברסיטת קורנל (cornell) באיתקה, ניו יורק.

 

טלי כהן גרבוז, מרץ 2015

 

 

רות אופנהיים : On Things

 

 

 

רות אופנהיים : מתווה ללילות

 

 

 

רות אופנהיים : On things

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


גירסה להדפסהגירסה להדפסה
 
 
ראשי  |  אודות  |  מפעלי ההנצחה  |  ספריה  |  גלריה  |  הרצאות, חוגים וטיולים  |  הארכיון ההיסטורי של קרית טבעון  |  פייסבוק  |  English
Created by Consist