דף הבית | קטלוג וספריה | לוח אירועים שנתי | הודעות חשובות! | אירועי השבוע הקרוב | יום הזיכרון תשע"ח | צור קשר | פייסבוק |
דף הבית > גלריהארכיון תערוכות וקטלוגים > "העיקר לא להיות צבוע"
גלריה
אודות הגלריה
עכשיו בגלריה
תערוכות בקומה העליונה
סיורי אמנות
הרצאות על אמנות ישראלית ועכשווית
תערוכות במגדל המים
תערוכות תלמידים
ארכיון תערוכות וקטלוגים
"אנתולוגיה" - נעמה בן יוסף
"בית גידול"
"הולך אל עצמו"
"העיקר לא להיות צבוע"
"חיות אחרות" ; "על ההתבוננות"
"חיות רחוב" ; "אנתולוגיה"
"יפה להחריד" ; "מחוזות זיכרון"
"כבר חוזר" ; "יהיה בסדר"
"מתחת לשטיח" ; "הצלם הקטן"
"סיפור כיסוי" ; "עטויות"
"עבודה זרה" ; "סדרים"
"שטח הפקר" ; "שכול ומחול"
"שיעור באמנות" ; "דיוקנאות"
אלפיים ומאה עוקבים
אש קטנה וחלב
אתי אברג'ל "ברוש לאור ירח"
דורית רינגרט
חיות רחוב - ליבי קסל וטליה סיוון
מוצק SOLID
מראה דרך
נטה צפון על תוהו ; חצי עיגול שלם
ניר דבוראי
ענבל ניסים
שלוש תערוכות יחיד
שני ציירים
תערוכת גאלה 2017
תערוכת מכירה - ערב גאלה, פברואר 2016
אריק בוקובזה - צבאות
יצחק גולומבק
ורוניק ענבר
"יופיו של הצער"
טיטאטאן
"תחנות הראווה של הזמן" ; "שקט"
"אני מפה"
עבודות מוקדמות - אורי קלוס
"יבשה"
"לא כאן לא עכשיו"
"משענת זרה"
"דברים"
יחיד/רבים - תערוכה קבוצתית
שבע שנים - רם סמוכה
"סיריוס" - אלה ליטביץ
"Not For Sale"
"מצליבים שפתניים מורכבים"
"גיא היה פה"
"המראה הטבעי"
3 תערוכות יחיד
Getaway
"ניסויים בחלל סגור"
"חשבונות פתוחים"
"מנגינה גרמנית" : שוקה גלוטמן
תערוכת צילום : ליטל זקין
תערוכת צילום : דנה פורת
תערוכת צילום - עמירם ערב
"נעורים"
כל המקומות הנפלאים ההם
"יום טוב ללבבות"
האגף לתכנון ומאגיה
קונסרב
"אנטילופה אוסטרית" ; "רצפת הייצור"
"מתעסקות עם אלוהים"
"לאורך ולרוחב"
"טבע שני" : תערוכת צילום
"עין בעין" ; "NEVERLAND"
אירופה, אירופה?
לעתים קרובות הוא דיבר על לעזוב
כבר באים - Coming Soon
תחריט
נופי סף
עשרים השנים הראשונות - תערוכת מחווה לאסתי רשף
תנאים
פעילויות בגלריה
מפגשים וימי עיון


בסיוע משרד התרבות והספורט
יאיר גרבוז - "העיקר לא להיות צבוע"

"העיקר לא להיות צבוע"

יאיר גרבוז

3.3.15 - 3.1.15

הפתיחה: שבת 3.1.15 בשעה 12:00

 

 

קטלוג התערוכה

 

העיקר לא להיות צבוע / יאיר גרבוז

 

שמה של התערוכה לקוח מטקסט המופיע באחת העבודות. הוא מוצע כהזמנה מיידית להתעסקות בלשון, המאפיינת את עבודתו של גרבוז לאורך השנים וביתר שאת בשנים האחרונות. הכותרת מגדירה את ההעדר הכמעט מוחלט של צבע בעבודות, היא נקראת גם כעידות האמן אודות יושרתו הנזירית והחפה מצבעוניות יתר, מאזכרת ציווי רבני ונשמעת כמו הצהרה ברוח תנועת הנוער, 'הייה - לא הייה'.

 

בתערוכה שתי קבוצות של עבודות: באחת ציורים בקו מכחול ואקריליק על רקע שחור, או מושחר, ובשניה - רישום בעיפרון. המצע לכל העבודות הוא דיקט, אותו לוח שהוגדר כאחד מסממני דלות החומר באמנות הישראלית. אצל גרבוז הדיקט נשאר עד היום אופציה לעשירות גדולה, שלעולם אינה מתעלמת מהמצע הפשוט שתחתיה.

 

יאיר גרבוז מרבה לרשום בעיפרון בספרי סקיצות. את הרישום בעיפרון על דיקט צבוע הוא מתאר כעיסוק ביחסים של ציור ורישום. ברמת חומרי העבודה זוהי תערוכה שהוא מכנה כרגע ההתרוקנות בתנועת המפוח, מעין אתנחתא בה אפשר לדמות למידה אקדמית: התנסות בחומרים, נוכחותו של השחור דמוי הפחם, העבודה הכמו-מפויחת ששיאה הסתכנות בציור 'שחור על שחור', מושג הלקוח משדה הוראת האמנות. לדבריו יש כאן התנסות כפולה: עם האקריליק כחומר רושם בלבד ועם התהודה האחרת שיש למפגש העיפרון בדיקט. בתוך הפעולה הכמו מתרגלת, הציור מתקרב אל העיוורון ומזמין פתרונות שיעלו מהמפגש בין הלא-צבע השחור, לשחור ברקע. מתיחת הגבול אל תחום קשיי הראייה מעוררת, לדברי גרבוז, אי-שקט חרדתי, כאילו הציור עצמו הוא ניצול שריפה או שריד לריאקציה כימית שאיימה להשמידו.

 

גוף העבודה המוצג כאן הוא תפנית יוצאת דופן בציור של גרבוז שבו, כפי שאנו מכירים ואף ראינו בעבר כאן, בגלריה, האש לא קדמה לציור אלא היא נוכחת על פניו בכתם אדום לוהט בעוד ניצוליה נמלטים לכל עבר צבעוניים ועשירי מבע עד זוועה וגיחוך.

 

אין להפריד בין אופן הציור, הכתוב והמצויר. לדוגמה: בראש אחד הציורים כתוב מימין בכתב ילדי ובכתיבה תמה:

סדנא דארעא - מתחילים

סדנא דארעא - מתקדמים

מתחילים ומתקדמים - חד הוא

בו זמנית נפגוש כאן בכל השיבושים:

  1. סדנא דארעא במקום עפרא דארעא. סדנת הארץ, נניח, במקום עפר הארץ. בתודעת המתבונן מתיישבת התייחסות מקראית למוות או לשפלות רוח.
  2. מתחילים ומתקדמים - כך מתגנב לדימוי ההיבט החילוני, המונמך אל מודעת פרסומת לסדנאות.
  3. לכאורה בלשון חכמים: מתחילים ומתקדמים - חד הוא. כלומר, כל זה שטות גמורה.
  4. ה'סדנא' אינה סתמית לציור. היא מבססת את מעמדה בריבוי סצנות עם דמויות מפויחות, מבוגרים, ילדים ובעלי חיים וכנף הרשומים על פני-השטח של הציור, נטולי זמן ומקום ועוסקים במיני פעולות סדנה שגם הן, כמו הציור, מצויות בין משחק לסכנת כליה.

"הרישום הוא מעין מסע," אומר הצייר. "הוא יוצא לדרך בסוג של אקזוטיקה ולבסוף האקזוטיקה לא אקזוטית.". בהשלכה, זהו אולי תיאור ראוי לאותו הדבר המצוי בעבודות של יאיר גרבוז, חומר הגלם התודעתי, אינטלקטואלי ורגשי המרפד את כל קורפוס העבודה שלו מראשיתו בשנות הששים ועד היום. האקזוטי, לפעמים האקסטטי ממש, פוגש את המוגבל, זה ששורשיו לעולם יהיו נעוצים באדמת העיירה היהודית גבעתיים. משם הוא משגר שפע עצום של טלאי דימויים, אמונות, ססמאות וידע נרכש.

 

טלי כהן גרבוז, ינואר 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


גירסה להדפסהגירסה להדפסה
 
 
ראשי  |  אודות  |  מפעלי ההנצחה  |  ספריה  |  גלריה  |  הרצאות, חוגים וטיולים  |  הארכיון ההיסטורי של קרית טבעון  |  פייסבוק  |  English
Created by Consist