דף הבית | קטלוג וספריה | לוח אירועים | עונת התרבות תשע"ט | הודעות חשובות! | צור קשר | פייסבוק |
דף הבית > גלריהתערוכות בקומה העליונה > זאב לבינגר
גלריה
אודות הגלריה
עכשיו בגלריה
תערוכות בקומה העליונה
"במילים אחרות" הלל לוטקין
"גדיד"
"דמויות"
"השקפת עולם"
"טבעון בעיניים שלי" 2017
"טבעון בצבעי מים"
"כמו שאני רואה" - רותי ארז
"מגוון האריגה"
"מרוקו שלי" - תמר מגדל
"מרקמים" - חנה שפרלינג
"עונת הרחצה" יעל לנדאו
"עקבות בזמן" עדה טרקל
"צבעי הזמן" - אבי קשת
"ציפור הנפש"
"צלחות געגוע"
"שורשים וכנפיים"
Made in Berlin
בין הזיוף לאמת - שרה ריי
גלוי ונעלם
דיטה יעקובוביץ
זאב לבינגר
לא תרצח
ליליאן ויסברגר
סדרות - צילה גולדשטיין
עולם שנעלם
צבעים של תקוה
צורה - דימוי - משמעות
שירה אודסר
שכרון צבעים
תערוכת ציור אמנון גרדי
רויטל כצנלסון
קולאז' - צביה דסה
אסף סולומון
"ספארי מקומי"
ויש ביננו בית - שחר קובץ
צבעים נוגעים במים
ציור ופיסול בברזל
לימור מזוז - ציורים
קרני הוכשטטר - פשוט
שמואל הכט
נעמי זך
יפה שמר
גילית לוין רונן
"מהגג" - עפרה קנה
"על כנפי החומר" - הסדנה בהנחיית יוקי צוק
תערוכת סטודיו נורית דרייזין
"במרחק לחישה" - רות שצמן
"פי 9" - תערוכת הדפסים
"קלוז-אפ : נוף" : אלינור רותם
"קם ולא נשלם ..." - 25 שנה למרכז ההנצחה
"התמזגויות"
"סיב ושיח"
"אנחנו וחיות אחרות" - סטודיו נורית דרייזין
"נופי התנ"ך" - ברכה אביגד
"באותה הרוח"
"קצת מכל דבר" - סשה פרטקה
"סובב" : רותי איל אילן
"בדרכי" : אגנס (אגי) פריד
"בית שני" : מיצירות עובדי ומתנדבי מרכז ההנצחה
"חשיפה ראשונה" - תערוכת צילום
תערוכת ציור - עירית אור ארז
תערוכת ציור - לאה עתיר
תרצה ולנטיין - גדרות תחרה
מיכל סדן : גן התענוגות
שחיטה כשרה
"שיגרה" - רונית שלח
סרנדה למוכרת מזון
אמנות האריגה והטקסטיל
סיורי אמנות
תערוכות במגדל המים
תערוכות תלמידים
ארכיון תערוכות וקטלוגים
פעילויות בגלריה
מפגשים וימי עיון


בסיוע משרד התרבות והספורט
טבע בחצר האחורית : זאב לבינגר
 

"ופקחת ביום ההוא את עיניך

והצצת היישר אל תוך עיני הטבע

וראית בהם את תמונתך, וידעת-

כי אל עצמך שבת.

כי בהתעלמך מהטבע, התעלמת מעצמך"

א.ד. גורדון

 

טבע בחצר האחורית

זאב לבינגר

 

זאב לבינגר, יליד 1962, נשוי ואב לשתיים, חי ויוצר בקרית טבעון. את השכלתו רכש באוניברסיטת תל אביב (תואר שני בזואולוגיה) ובאוניברסיטת קליפורניה, דייויס (תואר ראשון בביולוגיה של שמירת טבע). לימודי אמנות ב: תכנית סטודיו, תחריט, ציור, אסתטיקה של האמנות, מכללת אורנים 2009-2008; פיסול 2006-2004 וציור, 2002-2001, מרכז גורן, מכללה אקדמית עמק יזרעאל; ציור בחוג של אלי שמיר, 2008-2006 ; עיצוב, היסטוריה של האמנות וציור, Santa Barbara City College, California , 1995-1993.

 

מבחר תערוכות:

2010-2012, 2015   Leigh-Yawkey Woodson Art Museum, Wisconsin, USA, Juried group exhibit "Birds in Art"

2014             בגלריית בית וילקומיץ' באתר השחזור בראש פינה, תערוכה קבוצתית "שנות הששים הפסיכודליות"

2014-2012    אוצר ומציג בתערוכה קבוצתית נודדת "החולה - רשמים": בגלריית בית וילקומיץ' באתר השחזור בראש פינה, גלריה לחיות בר בתחנה לחקר ציפורי ירושלים, הבית לתרבות ולאמנות, נצרת, מוזיאון המדע, מדעטק, חיפה, גלריה במכללת אורט בראודה, כרמיאל

2011, 2012   בגלריית בית וילקומיץ' באתר השחזור בראש פינה, תערוכה קבוצתית "ציפורים",שמורת בריכת המשושים, תערוכה קבוצתית "פיסול בטבע"

2009            תערוכת יחיד "הכתובת על הקיר", מכללת אורנים

2008, 2009   אגמון החולה, תערוכה קבוצתית, אמנים למען הטבע

2005             מלון מצפה הימים, תערוכת יחיד, "ציפור ביד"

2003             אולם הקמרון, בית שאן, , תערוכת יחיד, "ציפור ביד"

1999, 2000, 2001   מרכז ההנצחה, קרית טבעון, תערוכות קבוצתית בהנחייתה של

                    עידית לבבי-גבאי

1995                 Santa Barbara City College, California, USA,  Student Art Show - Juried show     Awarded Honorable Mention in the category of Painting. Spring

Santa Barbara Art Walk '94, Santa Barbara Museum of Natural History.                  1994

                                                  Painting accepted and sold at the Indoor Show.

 

התערוכה שלפנינו עוסקת באזור התווך שבין הטבע לבין היישוב. היא מתמקדת בשוליים - באותם גבולות מטושטשים, היברידיים, שנוצרים במקומות המפגש בין טבע ועיר, בהם הטבע מסתנן אל תוך מקומות יישוב ותרבות האדם פולשת לטבע. בציוריו חוקר לבינגר את אותם שוליים מוזנחים, נשכחים, בלתי נראים כמעט, מביט בהם מקרוב ומרחוק. המבט הקרוב מזמן התבוננות פרטנית בצמח, בבעל החיים או באובייקט הנופי, ומחולל את הצייר כשולט בהם. המבט הרחוק, לעומתו, מזמן לעיתים את טשטוש פגמי הנוף, מאפשר להתכנס אל תוך הנוף המקיף אותנו, ולהרגיש מרכיב זעיר ממנו. שתי נקודות ההתבוננות הללו מתפקדות הן כתפיסות מושגיות והן כנקודות מוצא אסתטיות עבור האמן. האובייקט הקרוב, הרחוק, השוליים, הגבולות - את כל אלה מוצא לבינגר אף בתוך עצמו.

בחורש הטבעי שמקיף את טבעון, החצר האחורית שלנו, אפשר למצוא עצים, פרחי בר ועקבות בעלי חיים, לצד אשפה ופסולת בניין ועקבות צמיגים המשורטטים בדרכי העפר. מינים רבים, דוגמת עורבים ותורים, קיפודים, נמיות, תנים וחזירי בר חיים בטבעון, לצד האדם. כיצד אנו רואים אותם? האם כשותפים או כמטרד? האם כאוהבי טבע אנו מתייחסים באהבה לטבע שסביבנו? מצד אחד אנו כמהים ומתגעגעים לטבע טהור ולא מקולקל, ומצד שני אנו צורכים ומתבססים על פיתוח וקדמה, הגורמים להרס מערכות טבעיות.

אזור השוליים מסמל את היחסים הקונפליקטואליים בין האדם לבין הטבע. בחצר האחורית אפשר להציץ מתחת למעטה הדק של הציוויליזציה ולהיווכח עד כמה מלאכותית היא ההפרדה בין הטבע לבין תרבות האדם. למעשה, רק גישה שדוגלת בתפיסת הטבע כסובייקט ולא כאובייקט ומכירה בהיותנו חלק ממנו, ולא נפרדים ממנו ושולטים בו, גישה שדוגלת בשותפות, באחריות ובמוסריות ביחס אל הטבע - רק היא תוכל ליצור שינוי מהותי ולאחות את אחד השסעים העמוקים בחיינו.

במשך יותר משלושים שנה עוסק זאב לבינגר במחקר אקולוגי ובשמירת טבע. גם העיסוק האמנותי שלו מחובר באופן עמוק לטבע ולמערכות היחסים שלנו עם הסביבה. הסוגיות הסביבתיות הפכו במהלך העשורים האחרונים לנושא דיון מרכזי בעולם האמנות העכשווית, החל מאמנות סביבתית ועד לאמנות אדמה ואקו-ארט. בישראל, בהשוואה למדינות מערביות אחרות, אמנות אקולוגית פחות נפוצה, אם כי פיסול סביבתי קיים בה משנות ה- 60, ואמנים עכשוויים אחדים מרבים לעסוק בעבודותיהם בייצוגי טבע ונוף וביחסינו אליהם.

כמי שעובד ויוצר הן כמדען והן כאמן, חש לבינגר תסכול מחוסר יכולתו של המדע לבדו לפתור בעיות סביבתיות, בהימנעו מסוגיות הליבה החברתיות והפסיכולוגיות. כאמן מבטא לבינגר את הקשר שלו לסביבה באופן שעשוי לעורר אחרים לתהות ולשאול שאלות לגבי היחסים שלהם עם הטבע. בעולם שמשתנה בקצב מהיר, עבודותיו של לבינגר מבקשות להאט, וקוראות למחשבה על הקשר שלנו לארץ ולנופיה. יחד עם זאת מניעיו אינם רק אקולוגיים-פוליטיים, אלא בראש ובראשונה אמנותיים. הוא תר אחר אסתטיקה ציורית וצורות ביטוי חדשות בתוך מסורת ארוכת שנים של ציור פיגורטיבי וציור נוף. הציורים הגדולים הוכנו במיוחד עבור התערוכה וצוירו על חומרי פסולת שהושלכו - דלתות ולוחות דיקט - מצעים ממוחזרים אלה שבים וזוכים בקיומם המחודש בזכות עבודת האמנות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


גירסה להדפסהגירסה להדפסה
 
 
ראשי  |  אודות  |  מפעלי ההנצחה  |  ספריה  |  גלריה  |  הרצאות, חוגים וטיולים  |  הארכיון ההיסטורי של קרית טבעון  |  פייסבוק  |  English
Created by Consist