דף הבית | הספריה הדיגיטלית הישראלית | עונת התרבות תש"פ | לוח אירועים | קטלוג וספריה | דרושים | צור קשר | פייסבוק | כרטיסים לסדרות |
דף הבית > הארכיון ההיסטורימסיפורי המקוםאירועים בקורות הזמן > רכבת העמק - עבר ועתיד
הארכיון ההיסטורי
אודות הארכיון
"ישראל נגלית לעין" - אלבומי טבעון
סיפורה של האנדרטה
אירועים ותערוכות
תערוכות במגדל המים ההיסטורי
סיפורי מאבק ותקומה
"זיכרון מקומי" : אנדרטאות זיכרון בקרית-טבעון
"טבעון שלי" - פעילות חינוכית
מסיפורי המקום
סיפורי תושבים
אירגון ומפעל
אירועים בקורות הזמן
רכבת העמק החדשה
הקטר עולה על הפסים
תימן בבית שערים
תחנות בעקבות טריסטראם
אגדה ומציאות
טריסטראם בטבעון
הקונגרס על כביש 77
פורום 77.6 במאבק הציבורי
מנהרה - או שיהיה רע!
"חוט השני"
דרוזים בקרית-עמל
ייסוד בית הספר בקרית-עמל
הקדטית הראשונה (כמעט) של בית הספר הימי
להתבגר בשנות השישים
"בין איראן לטבעון"
"סליק"
נוער "ימין אורד" בקרית-טבעון
מה בין עזה לקרית טבעון?
שמות ועוד ...
קרקע ומיפוי - קוסקוס טבעון
ציונות, חברה ואקולוגיה באדריכלות מקומית
רכבת העמק - עבר ועתיד
גבורתו של נהג אוטובוס
"פינת השומרים"
"גבעת הבריכות" ופרשי המלך
משחקי ילדים מן העבר
מקומות וזכרונות
חוות שטוק - "נווה יער"
טופונומיה: הזכות לתת שם למקום
תהליכים מעצבים
רוח המקום
שורשים תרבותיים בראי הארכיון
"מסביב"
גלריה "תמונוטבעון"
תמונות מן העבר
רכבת העמק - עבר ועתיד
 

"בבוא החורף - ירדו מהקרונות

איש איש לפי תומו - לקטוף כלניות

ובסוף הקיץ - קטפו פרחי חצב,

בעודה זוחלת במהירות של צב.

 

רכב איש על סוסו - דיבר עם הנהג

ידיים לחצו - כדרך המנהג

לפתע הרוכב מתוך נימוס אמר

'אני קצת ממהר', ולדרכו דהר."

 

("רכבת העמק", אפרים רחמן. מתוך: "מסיפור רכבת העמק", רכבת ישראל)

 

 

בתמונה: נוסעים ברכבת העמק, 1944

 

 

אם לא בעשור הנוכחי, אז אולי בעשור הבא - נוע תנוע "רכבת העמק החדשה" בין תחנת "לב המפרץ" לבין בית שאן, תוביל אנשים ומשאות, ותקטין את העומס הנוראי מכבישי העמק.

וגם את זיהום האויר.

 

המהנדס הגרמני מייסנר, שתכנן את בניית מסעף הרכבת החיג'זית מחיפה אל רמת אירביד, לא העלה על דעתו, מן הסתם , את עוצמת הגעגועים שיתפתחו כלפי יצירתו כעבור מאה שנה.

 

לתחנת רכבת העמק בקרית חרושת, ולאחר מכן באלרואי, הייתה השפעה על תכנונה של קרית עמל: רחוב קק"ל תוכנן כך שיוביל מהכניסה לישוב מכיוון כביש חיפה נצרת אל כיוון תחנות רכבת העמק שלאורך נחל קישון.

 

על מקומה של הרכבת בתקופת יסוד היישוב מספר דב פטישי בספרו "קריה בצל אלונים":

"על מנת לחבב את השטח החדש על המשתכנים החלטנו להזמין את חברי הארגון לטיולים בגבעות חרטיה. .. התלבטנו האם להסיע את המטיילים באוטובוסים או ברכבת.... החלטנו לנסוע ברכבת עד תחנת קרית חרושת ומשם לעלות ברגל לגבעות שמעליה."

 

 

 

בתמונה: קטר של רכבת העמק

 

 

 

אבל די לנוסטלגיה.

עלון "רכבת ישראל" מבהיר במילים מפורשות כדלהלן:

"השם הוא אותו שם, אבל מכל בחינה אחרת מדובר ב'רכבת העמק' שונה לחלוטין מזו ההיסטורית. זה מתחיל מלמטה, מהמסילה, שרוחבה יהיה מעתה תיקני ככל יתר המסילות בארץ.

זה נמשך עם הקטר-שאיננו, כי ברכבת מודרנית אין קטר, אלא תא ניהוג, ועם הקרונות החדישים והנוחים.

 

גם התוואי שונה:

היום הקו הוא מחיפה לבית שאן בלבד. ובאשר לתחנות: בעוד שהרכבת ההיסטורית עצרה כל 4 ק"מ בממוצע וכך הגיע לפרקים מספר התחנות מחיפה עד צמח ל-21 בסך הכל, בקו החדש שאורכו כ-60 ק"מ יהיו שש תחנות בלבד: חיפה, נשר, כפר יהושע, כפר ברוך, עפולה ובית שאן.

כל חמש התחנות האחרונות יבנו מחדש."

 

 

 

 

 

בתמונה: מערך המסלול של רכבת העמק החדשה

 

 

 

כתב:  י. אורן


גירסה להדפסהגירסה להדפסה
 
 
ראשי  |  אודות  |  מפעלי ההנצחה  |  ספריה  |  גלריה  |  הרצאות, חוגים וטיולים  |  הארכיון ההיסטורי של קרית טבעון  |  פייסבוק  |  English
Created by Consist