- 2022, גלריית הקומה העליונה
- 19.2.22-3.4.22
- אוצרת: ד"ר שחר מרנין דיסטלפלד
- גבה גלים עד רוגש | דליה פונדק
תערוכה זו מציגה סדרת ציורים אקספרסיבית, בטכניקה מעורבת של צבעי אקריליק וזפת. ניתן לראותה כרצף של אשנבים דרכם מאפשרת לנו האמנית הצצה לנבכי נפשה, נפש אשר לבשה צורתו של אתר ארכיאולוגי, שחשיפתו איטית והדרגתית.
צבעי השחור והכחול על גווניהם, חוזרים בכל הציורים ולעיתים רחוקות מבליח לו צבע נוסף. הדימויים מזכירים אובייקטים מן המציאות ומייצרים מעין מקרא: רשתות, מוטות, גשרים, גדרות, סירות. לעיתים כל אלה מחוברים ליצירת מערך מבני כלשהו ולעיתים מנותקים זה מזה, מופיעים ללא הסבר הגיוני בנקודה כלשהי בקומפוזיציה. הם צצים מבין שכבות הצבע והזפת, בסביבה חסרת הגדרה ואניגמטית.
מהו אותו המרחב שאותו אנו רואים בכל ציור מזווית קצת אחרת? האם זהו נוף של חוף ים, מעמקיו, הרים רחוקים וקו רקיע? הציורים, ברובם, מרושתים רצועות רוחב לצד קווי אורך המושכים מטה או מעלה, עם אזורים גדולים של צורניות מופשטת וחופשית.
הסדרה נולדה בעקבות אובדנו הפתאומי של בן-זוגה של האמנית. הסביבה הימית בה נהגו לשהות בחייהם המשותפים תורגמה לחומר ולצבע, למרחב תודעה פנימי, מארג של זיכרונות וחוויות חיים. “בתחום הציור עצמו,” כותב גסטון בשלאר, “[…] דומה כי הביצוע מערב החלטות הנובעות מן הנפש ונתקלות באילוצים של עולם התפיסה החושית…”.1
כל מה שקורה בציורים מצוי בתווך – בין המצולות לבין פני המים, והתחושה נעה בהתאמה, בין מחנק והרס לבין ציפה ואור בהיר, המשתקף במים. את הזפת השחורה, המלוכלכת והאטומה ניתן לקרוא כמטאפורה לסערת-נפש ולמועקה כבדה. לעומתה, אזורים נרחבים של קו קליל וכתמי אקריליק מדולל עשויים להיקרא כמטאפורה לתחושת רווחה, לשביב תקווה המתקיים אף הוא בתוך טלטלת הלב.
דימוי אחד בולט מכל השאר והוא שב ומתואר בציורים: זהו מֵכל כהה, המזכיר לעיתים כד חרס עתיק או צמיג. זהו כד חרס יפני, המשמש לציד תמנונים בשם טקוׂצובבּוׂ. צורתו המיוחדת הפכה אותו גם לשמו של כֶּשֶל לבבי זמני – שברון לב, הנגרם עקב הלם נפשי חמור, כזה שעלול להתרחש עם אובדן בן משפחה קרוב. תסמונת הלב השבור, שאפיינה את האמנית בתקופה שבה יצרה את הסידרה, מתועדת באופן סמלי, כמעין חתימה של יד האמנית בזמן נתון, באמצעות דימוי הטקוצובו.
כותרת הסידרה “גבה גלים עד רוגש” מאפיינת את המזג המשתקף בציורים וגם תוחמת אותם לכדי פעולה שמשמעותה איחוי ויצירה. במילותיו של לארי אברמסון: “דקונסטרוקציה, פירוק, אינם האתגר, שכן העולם הנתון כבר מפורק כולו. האתגר הוא רקונסטרוקציה, בניית מבנה חדש מהחלקים”.2
פרסומים על התערוכה: