פרויקט #2 רזידנסי במגדל המים: פן יבוא באבאי | סימה לוין

עולם‭ ‬קסום‭ ‬ומסתורי‭ ‬נפרש‭ ‬במיצב‭ ‬שיצרה‭ ‬סימה‭ ‬לוין‭ ‬במגדל‭ ‬המים‭ ‬ההיסטורי‭ ‬של‭ ‬קרית‭ ‬טבעון‭.‬ זהו‭ ‬מיצב‭ ‬מותאם‭ ‬חלל‭ ‬המתייחס‭ ‬לאלמנטים‭ ‬האדריכליים‭ ‬המרכיבים‭ ‬את‭ ‬המבנה‭,‬ כשהוא‭ ‬מתחיל‭ ‬בקומת‭ ‬הקרקע‭ ‬ושיאו‭ ‬בקומת‭ ‬התצפית‭ ‬שבקצה‭ ‬המגדל. המגדל‭ ‬אשר‭ ‬שימש‭ ‬בעבר‭ ‬גם‭ ‬כמאגר‭ ‬המים‭ ‬של‭ ‬היישוב‭,‬ הוביל‭ ‬את‭ ‬לוין‭ ‬להתייחס‭ ‬למוטיב‭ ‬המים‭ ‬ולעקבות‭ ‬שהותירו‭ ‬על‭ ‬קירות‭ ‬המבנה‭.‬
דימוי‭ ‬של‭ ‬מגדל‭ ‬בעל‭ ‬מדרגות‭ ‬לולייניות‭ ‬המובילות‭ ‬אל‭ ‬חלל‭ ‬עליון‭ ‬בלתי‭ ‬נראה‭, ‬פותח‭ ‬את‭ ‬הדימיון‭ ‬אל‭ ‬עולם‭ ‬של‭ ‬אגדות‭, ‬קסמים‭ ‬ושדים‭. ‬זהו‭ ‬אכן‭ ‬הטריגר‭ ‬שהוביל‭ ‬את‭ ‬לוין‭ ‬אל‭ ‬ילדותה‭ ‬ואל‭ ‬דימויים‭ ‬ששורשיהם‭ ‬בסיפורת‭ ‬העממית‭ ‬הסלאבית‭ ‬אשר‭ ‬ליוו‭ ‬אותה‭ ‬בשנים‭ ‬בהם‭ ‬גדלה‭ ‬במולדבה. ‬אגדות‭ ‬אלה‭ ‬קיבלו‭ ‬וויזואליה‭ ‬גם‭ ‬בקולנוע‭ ‬הרוסי‭ ‬של‭ ‬ימי‭ ‬סטלין‭, ‬כשהבמאים‭ ‬הושפעו‭ ‬מן‭ ‬השפה‭ ‬הריאליסטית‭ ‬של‭ ‬ציורי‭ ‬קבוצת‭ "‬הנוודים‭", ‬קואורפרטיב‭ ‬של‭ ‬אמנים‭ ‬אשר‭ ‬ציירו‭ ‬את‭ ‬מציאות‭ ‬החיים‭ ‬ברוסיה‭ ‬של‭ ‬שלהי‭ ‬המאה‭ ‬ה‭-‬19‭ ‬לצד‭ ‬ציורי‭ ‬אגדות‭-‬עם‭ ‬מקומיות‭. ‬הקומפוזיציות‭, ‬הצבעוניות‭ ‬ומשחקי‭ ‬התאורה‭ ‬הדרמטית‭ ‬שבסרטים‭ ‬שאבו‭ ‬את‭ ‬השראתם‭ ‬מאסכולה‭ ‬זו‭. ‬זהו‭ ‬המרחב‭ ‬התרבותי‭ ‬שממנו‭ ‬נוצר‭ ‬מיצב‭ ‬זה‭.‬
 
מספר‭ ‬גופי‭ ‬עבודות‭ ‬מרכיבים‭ ‬את‭ ‬המיצב‭ ‬של‭ ‬לוין‭ ‬בהתאמה‭ ‬למבניות‭ ‬המגדל‭.‬ בחלל‭ ‬התחתון‭ ‬מוצגות‭ ‬עבודות‭ ‬גדולות‭ ‬בהן‭ ‬מתייחסת‭ ‬לוין‭ ‬ברישום‭ ‬אינטואיטיבי‭ ‬לכתמי‭ ‬המים‭ ‬והקורוזיה‭ ‬שנוצרו‭ ‬על‭ ‬קירות‭ ‬המגדל‭. ‬היא‭ ‬ממשיכה‭ ‬את‭ ‬סימני‭ ‬הזמן‭ ‬המופשטים‭ ‬ברישום‭ ‬אוטומטי‭, ‬אסוציאטיבי‭ ‬ומולידה‭ ‬מתוכם‭ ‬דימויים‭ ‬פרי‭ ‬דמיונה‭ ‬בהשראת‭ ‬עולם‭ ‬האגדות‭. ‬
‭"‬מפל‭" ‬אמורפי‭ ‬מלאכותי‭ ‬נופל‭ ‬מלמעלה‭ ‬בחלל‭ ‬המרכזי‭ ‬של‭ ‬המגדל‭, ‬מכניס‭ ‬למיצב‭ ‬את‭ ‬המימד‭ ‬המימי‭ ‬ומושך‭ ‬את‭ ‬הצופה‭ ‬לעלות‭. ‬במעלה‭ ‬המדרגות‭ ‬החשוך‭ ‬נתקלים‭ ‬באוביקטים‭ ‬תלת‭-‬מימדיים‭ ‬מוזרים‭ ‬עשויים‭ ‬משרף‭ ‬ומוארים‭ ‬באור‭ ‬אולטר‭-‬סגולי‭ ‬המדגיש‭ ‬כתמי‭ ‬זרחן‭ ‬או‭ ‬צבע‭ ‬פלואורוסנטי‭ ‬המוטמעים‭ ‬בהם‭. ‬בחלל‭ ‬העליון‭ ‬של‭ ‬המגדל‭ (‬איזור‭ ‬התצפית‭ ‬על‭ ‬עמק‭ ‬יזרעאל‭) ‬נפרשות‭ ‬בפני‭ ‬הצופה‭ ‬עבודות‭ ‬שקופות‭ ‬למחצה‭, ‬ה‭"‬מוחקות‭" ‬את‭ ‬הנוף‭ ‬מן‭ ‬החלונות‭ ‬התחתונים‭, ‬מאורגנות‭ ‬בטריפטיכון‭ ‬החוזר‭ ‬על‭ ‬עצמו‭ ‬מספר‭ ‬פעמים‭. ‬הרישומים‭ ‬וההדפסים‭ ‬הפרומים‭ ‬שעל‭ ‬הזכוכיות‭ ‬נוצרו‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬מצע‭ ‬אורגני‭ ‬שעבר‭ ‬תהליכים‭ ‬כימיים‭ ‬ארוכי‭-‬טווח‭ ‬בידי‭ ‬האמנית‭. ‬אלה‭ ‬רוקנו‭ ‬את‭ ‬הצבע‭ ‬והתאית‭ (‬צלולוז‭) ‬מן‭ ‬העלים‭ ‬עד‭ ‬שנותר‭ ‬רק‭ ‬מבנה‭ ‬השלד‭ ‬שהטבע‭ ‬יצר. ‬סטרוקטורות‭ ‬אלה‭ ‬של‭ ‬הטבע‭ ‬הופכות‭ ‬לדימויים‭ ‬בפני‭ ‬עצמם‭ ‬בתוך‭ ‬העבודות‭.‬
התייחסות‭ ‬לטבע, ‬לצמחיה‭ ‬וליערות‭ ‬חוזרת‭ ‬לאורך‭ ‬כל‭ ‬יצירתה‭ ‬כהד‭ ‬רחוק‭ ‬מנופי‭ ‬ילדותה, והיא‭ ‬מקבלת‭ ‬ביטוי‭ ‬בטכניקות‭ ‬שונות‭: ‬רישום‭,‬ ציור‭, ‬הדפס‭, ‬חירור‭ ‬בנייר‭, ‬פורצלן‭ ‬ועוד‭. ‬כך‭ ‬גם‭ ‬האיקונוגרפיה‭ ‬העשירה‭ ‬בדמויות‭, ‬חיות‭ ‬ויצורי‭ ‬כלאיים‭ ‬מן‭ ‬האגדות‭ ‬הרוסיות‭ ‬הנוכחת‭ ‬במיצב‭ ‬כולו‭. ‬
לוין‭ ‬חוזרת‭ ‬ומאתגרת‭ ‬את‭ ‬עצמה‭ ‬בטכניקות‭ ‬שונות‭ ‬ומפתיעות‭, ‬וכמו‭ ‬בעבודות‭ ‬קודמות‭ ‬היא‭ ‬משתמשת‭ ‬בחומרים‭ ‬מגוונים‭ ‬ובלתי‭ ‬שגרתיים‭, ‬בשילוב‭ ‬עם‭ ‬משחקי‭ ‬תאורה‭ ‬המוסיפים‭ ‬נופך‭ "‬קריפי‭" ‬ומכושף‭ ‬לחלל‭ ‬המגדל‭ ‬החשוך‭ ‬ממילא‭. ‬
 
תכנית‭ ‬הרזידנסי‭ ‬במגדל‭ ‬המים‭ – ‬פרוייקט‭ ‬2‭  /‬‭  ‬בתמיכת‭ ‬מועצת‭ ‬הפיס‭ ‬לתרבות‭ ‬ולאמנות
הגלריה‭ ‬לאמנות‭ ‬ישראלית‭ ‬במרכז‭ ‬ההנצחה‭ ‬קרית‭ ‬טבעון

פרסומים על התערוכה:

 

דילוג לתוכן