- 2022, הגלריה במגדל המים, הגלריה לאמנות ישראלית
- 28.5.22-17.7.22
- אוצרת: ענת גטניו
- פרויקט #2 רזידנסי במגדל המים: פן יבוא באבאי | סימה לוין
עולם קסום ומסתורי נפרש במיצב שיצרה סימה לוין במגדל המים ההיסטורי של קרית טבעון. זהו מיצב מותאם חלל המתייחס לאלמנטים האדריכליים המרכיבים את המבנה, כשהוא מתחיל בקומת הקרקע ושיאו בקומת התצפית שבקצה המגדל. המגדל אשר שימש בעבר גם כמאגר המים של היישוב, הוביל את לוין להתייחס למוטיב המים ולעקבות שהותירו על קירות המבנה.
דימוי של מגדל בעל מדרגות לולייניות המובילות אל חלל עליון בלתי נראה, פותח את הדימיון אל עולם של אגדות, קסמים ושדים. זהו אכן הטריגר שהוביל את לוין אל ילדותה ואל דימויים ששורשיהם בסיפורת העממית הסלאבית אשר ליוו אותה בשנים בהם גדלה במולדבה. אגדות אלה קיבלו וויזואליה גם בקולנוע הרוסי של ימי סטלין, כשהבמאים הושפעו מן השפה הריאליסטית של ציורי קבוצת "הנוודים", קואורפרטיב של אמנים אשר ציירו את מציאות החיים ברוסיה של שלהי המאה ה-19 לצד ציורי אגדות-עם מקומיות. הקומפוזיציות, הצבעוניות ומשחקי התאורה הדרמטית שבסרטים שאבו את השראתם מאסכולה זו. זהו המרחב התרבותי שממנו נוצר מיצב זה.
מספר גופי עבודות מרכיבים את המיצב של לוין בהתאמה למבניות המגדל. בחלל התחתון מוצגות עבודות גדולות בהן מתייחסת לוין ברישום אינטואיטיבי לכתמי המים והקורוזיה שנוצרו על קירות המגדל. היא ממשיכה את סימני הזמן המופשטים ברישום אוטומטי, אסוציאטיבי ומולידה מתוכם דימויים פרי דמיונה בהשראת עולם האגדות.
"מפל" אמורפי מלאכותי נופל מלמעלה בחלל המרכזי של המגדל, מכניס למיצב את המימד המימי ומושך את הצופה לעלות. במעלה המדרגות החשוך נתקלים באוביקטים תלת-מימדיים מוזרים עשויים משרף ומוארים באור אולטר-סגולי המדגיש כתמי זרחן או צבע פלואורוסנטי המוטמעים בהם. בחלל העליון של המגדל (איזור התצפית על עמק יזרעאל) נפרשות בפני הצופה עבודות שקופות למחצה, ה"מוחקות" את הנוף מן החלונות התחתונים, מאורגנות בטריפטיכון החוזר על עצמו מספר פעמים. הרישומים וההדפסים הפרומים שעל הזכוכיות נוצרו על גבי מצע אורגני שעבר תהליכים כימיים ארוכי-טווח בידי האמנית. אלה רוקנו את הצבע והתאית (צלולוז) מן העלים עד שנותר רק מבנה השלד שהטבע יצר. סטרוקטורות אלה של הטבע הופכות לדימויים בפני עצמם בתוך העבודות.
התייחסות לטבע, לצמחיה וליערות חוזרת לאורך כל יצירתה כהד רחוק מנופי ילדותה, והיא מקבלת ביטוי בטכניקות שונות: רישום, ציור, הדפס, חירור בנייר, פורצלן ועוד. כך גם האיקונוגרפיה העשירה בדמויות, חיות ויצורי כלאיים מן האגדות הרוסיות הנוכחת במיצב כולו.
לוין חוזרת ומאתגרת את עצמה בטכניקות שונות ומפתיעות, וכמו בעבודות קודמות היא משתמשת בחומרים מגוונים ובלתי שגרתיים, בשילוב עם משחקי תאורה המוסיפים נופך "קריפי" ומכושף לחלל המגדל החשוך ממילא.
תכנית הרזידנסי במגדל המים – פרוייקט 2 / בתמיכת מועצת הפיס לתרבות ולאמנות
הגלריה לאמנות ישראלית במרכז ההנצחה קרית טבעון
פרסומים על התערוכה: